گوگل اپلیکیشن مبایل اندروید IOS

گوگل چگونه از اندروید کسب درآمد می کند؟
براى آنکه نشان دهید یک کسب و کار یا الگوى تجارى تا چه اندازه در کار خود موفق بوده است، باید به سراغ کسب و کارهاى بزرگى بروید که با اتخاذ بهترین الگوهاى مدیریتى و اجرایى موفق شده اند در حوزه کارى خود به موفقیت برسند. در این میان، شاید گوگل بهترین مثالى است که میتوان به آن اشاره کرد. این شرکت از طریق سیستم عامل متن باز و رایگان اندروید موفق شده است یکه تاز میدان سیستم عامل هاى همراه باشد. جالب تر آنکه اندروید در شرایطى حرف اول را میزند که شائبه هاى زیادى درباره هک ساده این سیستم عامل بر سر زبا نها افتاده است. اما باز هم اندروید بدون هیچ مشکلى به سیستم عامل غالب بازار بدل شده است. اما سؤالى که در این میان مطرح میشود این است که گوگل چگونه توانسته است از ساختار اندروید درآمدزایى کند؟

اگر به تاریخچه سیستم عامل اندروید نگاهى داشته باشید، به خوبى مشاهده می کنید گوگل از همان ابتداى کار به سیستم عامل اندروید به عنوان زیرساختى براى نفوذ بیش از پیش در بازار و افزایش کاربران فضاى مجازى نگاه می کرد. درست در همان مکانى که خود پی شگام آن بوده و بیشترین سود را از آن به دست آورده است، یعنى وب! گوگل به تولیدکنندگان تجهیزات سخت افزارى پیشنهاد داد اندروید را به طور رایگان در محصولات خود به کار گیرند. رویکردى که در عمل سیستم عامل ویندوز را تحت الشعاع قرار داد. در ادامه، با تبلیغات گسترده کاربران را متقاعد ساخت تا از گوشی هاى هوشمند خود در ارتباط با فضاى مجازى استفاده بیشترى کنند و به این شکل سود آورى بیشترى را عاید خود کرد.

کدامیک باارزشتر هستند، اندروید یا iOS؟
به نظر میرسد پاسخگویى به این سؤال ساده باشد. سودآورى اندروید با iOS قابل قیاس نیست. گوگل مدتها است وقت خود را صرف اندروید و توسعه ساختار مربوط به آن کرده است، این تمرکز مثال زدنى باعث شده است تا اندروید در مقایسه با iOS به سکوى غالب گوشی هاى هوشمند تبدیل شود، به طورى که با استناد به گزارش منتشر شده از سوى IDC دقیقاً ۸۵ درصد از بازار سیستم عامل هاى همراه را از آن خود کرده است .(شکل۱) اندروید در قلب استراتژی هاى موبایلى گوگل قرار دارد و هرچند بازیگران دیگرى همچون آمازون سعى می کنند اندروید را در پشت سرویس هاى سفارشى خود پنهان سازند، اما واقعیت این است که هر دستگاه اندرویدى به طور مستقیم به سرویس هاى گوگل همچون جست وجو، نقشه ها، جی میل و سرویس هاى دیگر این شرکت متصل می شود. این حرف درست است که گوگل بخش اعظمى از درآمد خود را از تبلیغات و جست وجوها به دست می آورد، اما اندروید مهمترین بازیگرى است که گوگل در عرضه تلفن هاى همراه در اختیار دارد و روى آن حساب ویژه اى باز کرده است. سودآورى اندروید براى گوگل به اندازه اى زیاد بوده است که چندى پیش شرکت اوراکل از گوگل شکایت کرد و مدعى شد گوگل از زمان عرضه اندروید چیزى حدود ۳۱ میلیارد دلار سودآورى داشته است. اما در دو مورد از اختراع هاى مرتبط با جاوا که از سوى اوراکل به ثبت رسیده است، بدون کسب اجازه در سیستم عامل اندروید استفاده کرده است. براى همین گوگل باید غرامت این برداشت غیرمجاز را پرداخت کند. همچنین، براى آنکه بتواند از این قابلیت ها در آینده نیز استفاده کند، باز باید هزینه بهر هبردارى از این ویژگ ىها را به اوراکل پرداخت کند. کش و قوسهاى فراوان این داستان درنهایت باعث شد تا قاضى دادگاه دستور دهد گوگل یک رقم پیشنهادى را براى اجتناب از محاکمه پیشنهاد کند. تصمیمى که گوگل با اکراه آن را قبول کرد. پس از اعلام رقم پیشنهادى اوراکل بلافاصله آن را رد و اعلام کرد این رقم از سوى گوگل خیلى ناچیز است. فشار وارد شده از سوى دو طرف باعث شد تا پرونده به هیئت منصفه عودت داده شود. جلسه اى که در تاریخ ۱۶ آوریل سال جارى میلادى برگزار شد. گوگل پیشنهاد داده بود رقم۲.۸ میلیون دلار غرامت بابت به کارگیرى دو اختراع به اوراکل پرداخت کند. این رقم به فاصله بهره بردارى از این اختراع ها در خلال سا لهاى ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱پیشنهاد شده بود. همچنین، گوگل قبول کرد به ازاى هر دستگاه اندرویدى فروخته شده مبلغى را تا زمانى که تاریخ اختراعات منقضى می شود به اوراکل پرداخت کند. این بازه زمانى در آوریل ۲۰۱۸ میلادى پایان خواهد پذیرفت. صرف نظر از رأى نهایى، طرح این شکوایه یک نکته را به خوبى روشن می سازد. ساختار متن باز اندروید براى گوگل سودآورى هنگفتى داشته است، اما این اتفاق چگونه رخ داده است؟

 

بهینه سازی سئوی وب سایت
بهینه سازی سئوی وب سایت
طراحی اپلیکیشن مبایل اندروید ios
طراحی اپلیکیشن مبایل اندروید ios

گوگل چگونه از اندروید کسب درآمد می کند؟
با توجه به اینکه اندروید براى هر OEM به شکل رایگان عرضه می شود، بسیارى این پرسش را مطرح میکنند که سود میلیارد دلارى گوگل از اندروید چگونه به دست آمده است؟ بسیارى از کارشناسان معتقدند گوگل از طریق تبلیغات موبایلى و فروش برنامه هاى کاربردى به این سودآورى هنگفت از اندروید دست پیدا کرده است.

تبلیغات حرف اول را می زنند، اندروید همه چیز را آماده کرده است
هیچ شرکتى همچون گوگل قادر نیست از تبلیغات کسب درآمد و از اندروید به عنوان ابزارى در این زمینه استفاده کند. اوراکل در این ارتباط گفته است شرکت گوگل در سال ۲۰۱۴ میلادى موافقت کرده بود مبلغ یک میلیارد دلار به اپل پرداخت کند تا در مقابل در آی فون و آى پاد موتور جست وجوگر پیش فرض این شرکت به کار گرفته شود. بدیهى است تا زمانى که تبلیغات سود سرشارى را عاید گوگل کنند، براى مدیران ارشد گوگل تفاوتى نمی کند کدامیک از سکوهاى اندروید یا iOS از سوى کاربران به کار گرفته شوند. به نظر میرسد نمایش تبلیغات براى کاربران iOS بهتر از نمایش تبلیغات براى کاربران اندرویدى جواب میدهد. به دلیل اینکه احتمال خرید آنلاین از سوى کاربران iOS در مقایسه با کاربران اندروید در زمان نمایش تبلیغات بیشتر است. با وجود این، گوگل باز هم از کاربران اندرویدى غافل نشده است. این شرکت در جریان برگزارى کنفرانس I/O امسال اعلام کرد بیش از ۲ میلیارد دستگاه اندرویدى در سراسر جهان فعال هستند، در نتیجه اگر هریک از این کاربران تنها مبلغ کوچکى را هزینه کنند، باز هم سود کلانى عاید گوگل می شود. مهمتر آنکه سودى که گوگل از تأثیرگذارى تبلیغات بر کاربران اندرویدى به دست می آورد، خالص است و به هیچ شرکتى پول اضافى پرداخت نمی کند. گوگل از طریق نشان دادن تبلیغات از درون برنامه هاى کاربردى و آنلاین به کاربران نیز کسب درآمد میکند. همچنین، در سرویس هاى پرمخاطبى همچون یوتیوب، نقشه گوگل و جی میل نیز از تبلیغات بهره می برد. با توجه به اینکه کاربران از طریق دستگاه هاى اندرویدى و با حسا بهاى کاربرى خود از سرویس ها استفاده می کنند، به عالی ترین شکل ممکن اطلاعات مورد نیاز گوگل را در اختیارش قرار می دهند. در نتیجه گوشی هاى اندروید دقیق ترین اطلاعات و شخصی ترین اطلاعات را در اختیار گوگل قرار می دهند. همچنین، زمانى که کاربران روى گوشی هاى اندرویدى خود تبلیغات به نمایش درآمده را انتخاب می کنند، به طور خودکار پو لها را به سمت گوگل روانه می کنند. در مقطع فعلى میزان سودآورى گوگل از تبلیغات موبایلى کمتر از کامپیوترهاى شخصى است. اما به مرور زمان که ذائقه مردم تغییر می کند و به سمت دستگاه هاى همراه متمایل می شود، این وضیعت روند معکوس به خود خواهد گرفت. به همین دلیل است که گوگل اندروید را کاملاً به روز نگه داشته است.

 

سفارش طراحی سایت
سفارش طراحی سایت

 

برنامه هاى کاربردى
برنامه هاى کاربردى دومین منبع درآمد اصلى گوگل به شمار می روند. روال کار گوگل در ارتباط با فروشگاه پلی استور به این شکل است که ۳۰ درصد از سود فروش توسعه دهندگان را دریافت می کند و در مقابل زیرساخت مربوط را در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد. با این حال، گزارشى که در سه ماه انتهایى سال ۲۰۱۶ میلادى منتشر شد، نشان می دهد درآمد اپ استور اپل دو برابر بیشتر از مجموع درآمدهاى گوگل پلى بوده است. در شرایطى که تعداد برنامه هاى کاربردى و کاربران اندروید بیشتر از iOS بوده است، اما باز هم این کاربران اپل هستند که تمایل دارند براى خرید نرم افزارهاى مورد نیاز خود هزینه کنند (شکل) .با وجود این، باز هم ساختار فروشگاه گوگل به واسطه ۲ میلیارد کاربر فعال ماهانه، سود کلانى را عاید این شرکت می کند. رویکردى که مایکروسافت نیز با عرضه ویندوز ۱۰ اس و فروشگاه ویندوز به دنبال آن است. اما به نظر می رسد با توجه به رشد اندروید این روند در سالهاى آینده کمى بهتر خواهد شد.

جایگاه محصولات چند رسانه اى در پلى استور
فروشگاه پلى استور محدود به برنامه هاى کاربردى نیست. در این فروشگاه انواع مختلفى از فایل هاى چند رسانه اى و بازی ها نیز به فروش می رسد. با توجه به میلیون ها کاربر این فروشگاه و کاربرانى که حق اشتراک پرداخت می کنند، گوگل از طریق اندروید و به شیوه غیرمستقیم به سودآورى کلانى دست پیدا میکند.

به دنبال ایجاد زیرساخت باشید

در این بین، نباید از محصولات سخت افزارى تولیدى این شرکت همچون گوشی هاى هوشمند و اندروید پى که بر پایه این ساختار آماده می شوند و سکوى اینترنت اشیا Android Things گوگل غافل شویم. گوگل یک زیرساخت متن باز را آماده و در ادامه از طریق برنا مه هاى کاربردى و سرویس ها و موافقت نامه هایى که با تولیدکنندگان منعقد کرده از ساختار اندروید به شکل مستقیم درآمدزایى می کند. درست به همان شکلى که در مقاله «چگونه می توانیم از نرم افزارهای متن باز کسب درآمد کنیم؟» به آن اشاره کردی،گوگل نیزمشابه با همین تکنیک زیرساخت مربوط را ایجاد کرده و سرویس هاى مرتبط با آن را در اختیار مصرف کنندگان قرار داده و در ادامه موفق شده است به سودآورى میلیارد دلارى برسد.