نقش بازاریابی حسی در بازاریابی محتوا

تولید محتوا برای افزایش دانایی مشتریان و بازاریابی حسی شنوایی، بینایی، لامسه و چشایی

نقش بازاریابی حسی در بازاریابی محتوا

ارائه محتوا در زمینه‌های مختلف و به شیوه‌های متفاوت از طرف برندها چند سالی است شدت گرفته است، بازاریابی محتوا به‌عنوان روشی برای افزایش دانایی مشتریان نسبت به محصولات (کالا یا خدمات) مورد استفاده قرار گرفته و هزینه رقابت را برای رقبا بالا می‌برد. از طرفی ظهور تلفن‌های هوشمند به‌عنوان ابزاری فرا ارتباطی «توجه مخاطب را دارایی چنان ارزشمندی کرده است که برندهای مختلف در حال رقابت برای به دست آوردن حتی ثانیه‌ای بیشتر از توجه مخاطب» هستند، در این میان محتوایی دیده و برجسته می‌شود که متناسب با ذائقه مخاطب تهیه و ارائه گردیده است، ذائقه واژه‌ای دنباله دار است که در پس آن سلیقه ایست که ارتباط تنگاتنگ بافرهنگ، فضای جامعه و رفتار عمومی دارد. در این مقاله به نقش بازاریابی حسی در بازاریابی محتوا پرداخته شده است تا از طریق درگیری حواس مخاطب ارتباط اثربخش‌تری با ایشان برقرار گردد.

واژگان کلیدی: بازاریابی محتوا، مخاطب شناسی، بازاریابی حسی

نویسنده این محتوا: سجاد تقی زاده بهجتی

مقدمه

در عصر حاضر در سراسر دنیا که روابط گسترده‌ای از طریق ابزار رسانه‌ای، چند رسانه‌ای تمام حسی و تعاملی در جریان است، ویژگی‌ها و مزایای محصولات، نام برند و متعلقات آن دیگر برای جلب توجه و جذب مصرف کننده کافی نیست. شرکت‌هایی که با مصرف کنندگان و مشتریان تعامل خوبی دارند، تجربه حسی خاطره انگیزی برای آنان فراهم می‌کنند که منجر به شکل گیری جایگاهی شایسته برای شرکت، محصولات یا خدمات در ذهن مشتری می‌شود (,Schmitt and Simonson 1997). این موضوع باعث شده است که بسیاری از شرکت‌ها و برندها شیوه‌های سنتی بازاریابی را کنار گذاشته و به سراغ شیوه‌هایی نوین از بازاریابی و تبلیغات بروند (۲۰۰۸,Heitzler et al). روش‌هایی که ارتباط بیشتر به‌منظور ایجاد تجربه لذت بخش و عمیق‌تر با مخاطب برقرار می‌کنند. با مطرح شدن بازاریابی حسی و اهمیت توجه به تمام حواس پنج گانه انسان در بازاریابی، شرکت‌ها و برندها متوجه این مهم شدند که باید از روند درونی- رفتاری مخاطب آگاه باشند. چالش‌های خاص درک و پیش بینی احساسات و تجربیات مخاطبین آن چیزی است که سبب سمت و سوی خاصی در رفتار شرکت‌ها گردیده است، رفتاری که به پرورش احساسات مطلوب و از بین بردن احساسات نامطلوب می‌انجامد (Munshi and Hanji 2013). چرا که تجربه مصرف کننده از مصرف محصول، مهم‌تر از خود محصول است. به زبان سهل‌تر اینکه، تصورات و ذهنیات مصرف کننده از محصول مهم‌تر از خود آن محصول است (۱۹۸۲; Jensen, 1999, Holbrook, 1999; Holbrook & Hirschman).

بازاریابی حسی حواس مصرف کننده را درگیر کرده و بر ادراک، قضاوت و رفتار او تأثیر می‌گذارد (۲۰۱۲,Krishna).

تو رلی و مرلی من (۲۰۰۰) در مطالعه ای به این نتیجه رسیده اند که محرک های حسی پنج گانه در محیط فروشگاه بر قصد خرید، درک زمان، قصد بازگشت، زمان صرف شده، رضایت پول هزینه شده و احساسات بعد از خرید تأثیر می‌گذارد. بازاریابی حسی توسط برندهای مختلف سالهاست که مورد استفاده قرار گرفته و در کمپین های مختلف نتایج قابل توجهی داشته است، آنچه در این مقاله مد نظر است، بررسی نقش بازاریابی حسی در بازاریابی محتواست،. از آنجایی که بینایی حسی غالب بوده و قوی ترین حواس مورد استفاده در بازاریابی است. بطوری که بیش از ۸۰٪ از ارتباطات تجاری و خرید از طریق حس بینایی انجام می گیرد (۲۰۱۳,Jayakirishan)، اکثر برندها و مجموعه ها بر این حس تمرکز کرده و از سایر حس ها در ارائه محتوا غافل شده اند، در این مقاله به بررسی دقیق تر بازاریابی حسی در بازاریابی محتوا پرداخته و موارد مربوط به آن را مرور می کنیم.

بازاریابی خریدار محور

 مفهومی که اخیرا در بازاریابی محتوا مطرح شده است تحت عنوان Buyer – Centric Content Marketing شناخته می‌شود، مفهومی که به نوعی زاییده ی تفکر Design Thinking است و قرار است به سه سوال اساسی پاسخ دهد، چه چیزی رفتار خریداران را تحت تأثیر قرار میدهد و آنها را تحریک می کند؟ چگونه خریداران قرار است اطلاعات به دست بیاورند؟ و در نهایت چگونه معماری اطلاعات قرار است این دو سوال قبل را به هم گره بزند؟ (۲۰۱۴,Carlos Hidalgo) این تفکر از شناخت مخاطب شروع شده و این آغاز را با طراحی فرایندی مخاطب محور ادامه می دهد، آنچه که روشن است پی بردن به تفکرات و لایه درونی مخاطب خواسته بسیاری از برندهاست. ظهور شبکه های اجتماعی به‌عنوان ابزاری که روزانه توسط عده ی زیادی استفاده می‌شود، پی بردن به این لایه درونی یا به عبارتی شناخت رفتار مخاطب را آسان تر کرده است. رصد شدن لحظه به لحظه ی رفتار مخاطبین، اطلاعاتی را در اختیار صاحبان شبکه های اجتماعی قرار می دهد که تحلیل نوع شخصیت افراد را آسان کرده و بعد از قرار گیری این داده ها در کنار انبوهی از اطلاعات – Big Data، الگوهای مشخصی استخراج و ابعاد جدیدتری روشن می‌شود. بطوری که در ادعایی از صاحبان شبکه های اجتماعی، شناخت آنها بعد از رفتار مختصری از کاربر به اندازه یک همخانه و بعد از آن بیش از همسر فرد خواهد بود. (۲۰۱۴,Wu Youyou)

تغییری که در شیوه سنتی شناخت مخاطب اتفاق افتاده است، پنجره جدیدی را برای برندها و شرکت‌ها گشوده که احتمالا شاهد تغییرات فراوانی در بازاریابی حسی خواهیم بود، چرا که علاوه بر رفتار مشهود مخاطب؛ ظهور رفتارهایی که در زندگی روزمره ایشان اتفاق افتاده و توسط ابزارهای مختلف ثبت می گردد، اطلاعات واقعی و عددی فراوانی را در اختیار می‌گذارد که گاها خود کاربر نیز در جریان نمی باشد، ابزارهای پوشیدنی فراوان، تلفن‌های هوشمندی که این روزها به‌عنوان دستیاری هوشمند در کنار مخاطب زندگی می‌کنند و جزئی ترین اطلاعات ایشان را ثبت می‌کنند، همگی تا جایی پیش رفته اند که گاها در اخیار دارندگان این اطلاعات می توانند زمان سکته و یا حملات عصبی مخاطبین خود را پیش بینی کنند. (Deloitte, 2014)

این اطلاعات دقیق تر برندها و مجموعه ها را به سمت ارائه محتوایی متناسب با ذائقه مخاطبین سوق داده و ایشان می توانند تحریک حس های پنج گانه مخاطب را با شناسایی دقیق تر و شخصی سازی شده تری انجام دهند. در ادامه مقاله هر یک از حس ها را از منظر بازاریابی محتوا بررسی و از این طریق نقش بازاریابی حسی را بازاریابی نوین محتوا روشن می کنیم.

حس بینایی در بازاریابی محتوا

حس بینایی با باور مخاطب نسبت به محصولات گره خورده است، “Seeing is believing چشم به‌عنوان ورودی حس بینایی اطلاعات را به مغز انسان برای تحلیل و ترجمه تحویل داده و این اطلاعات وارد شده با توجه به داده های پیشین تفسیر و ارائه می‌شود، رنگ ها باعث تولید واکنش های مختلف در افراد شده و تأثیر ذهنی خاصی در آنها ایجاد می کند. (al, 2014 Faris et) بطور مثال رنگ قرمز در بیشتر افراد تاثیری در بالا بردن ضربان قلب و تحریک میل گرسنگی دارد، این رنگ باعث افزایش اشتها شده و همین موضوع دلیل استفاده از این رنگ در اکثر رستورانهای معروف شده است، رنگ آبی برعکس ابزار آرامش است و در سالن های ماساژ مورد استفاده قرار می گیرد. (۲۰۱۳,Michael van der Roest). رنگ ها حتی گاهی سایر حواس را تحت الشعاع قرار می دهند، بطوری که مخاطب به دلیل رنگ فنجان قهوه طعم متفاوتی از آن را حس می کند، در تحقیقات صورت گرفته توسط جوج وان دوران مخاطبین حس می‌کنند قهوه ای که در فنجان رنگی سرو می‌شود خوش طعم تر از قهوه ایست که در فنجان شفاف ارائه می‌شود. (۲۰۱۴,George II Van Door).

فیز من آزمایش دیگری در این خصوص انجام می دهد، فیز من نوشیدنی هات چاکلت را در ۴ فنجان با رنگ های سفید، کرم، نارنجی و قرمز و برای ۵۷ نفر سرو می کند، همه ۵۷ نفری که در این آزمایش شرکت داشتند به اتفاق معتقد بودند هات چاکلتی که در فنجان کرم و نارنجی قرار داشت خوش طعم تر و گاها خوش عطر تر هم بوده است. (Jessica Hullinger 2013) در فضاهای مربوط به ساخت و تولید محتوای متنی، تصویری و ویدئویی (وب سایت، فضاهای چاپی، تبلیغات تلویزیونی و …) امکان استفاده از حس بینایی بخوبی فراهم است، ابزارهایی که این محتوا ها نیز با آن دریافت می شوند کیفیت نمایش مطلوبی داشته و رنگ هم به خوبی نقش بازی می‌کنند. محرک های دیداری ممکن است علاوه بر جلب توجه یک پاسخ احساسی ایجاد نماید (۲۰۱۳,Hultan) این قدرت حس بینایی در فضاهای ارائه محتوا بار سایر حس هایی که به نوعی در این فضا کمرنگ تر از فضای واقعی به نظر می رسند را نیز میتواند به دوش بکشد. حس هایی نظیر چشایی و بویایی میتوانند از خاصیت بیاد آوری مخاطب و استفاده از تجربه های پیشین ایشان استفاده کنند. (۲۰۱۳,ArtRivera) برای استفاده از حس بینایی در فضای بازاریابی محتوا نباید تأثیر عکس ها را فراموش کرد، پونکتوم عکس از جنس عشق ورزیدن است، در شما رسوخ می کند، شما را تغییر می دهد، شما را از خودتان بیرون می آورد، نفوذ شخصی، چیزی خطرناک و در عین حال شدیدا لذت بخش و فوق العاده است (Batchen, 2009) بخشی از بار حس های کمرنگ تر در فضای مورد بررسی را تصویر و بخش دیگری را متن ها بر عهده دارند، «خلق متن میتواند در پی خواست لذت نیز باشد. لذتی که پدید آورنده متن، در حین آفرینش متن، آن را تجربه می کند (محمد حسن پور، ۱۳۸۹) با توجه به موارد مطرح شده در خصوص شناخت مخاطب و ابزارهایی که در این عصر برندها و شرکت‌ها را برای شناخت رفتاری مخاطبین یاری می‌کنند، می توان نتیجه گرفت که برندها و شرکت‌ها می توانند از تلفن‌های هوشمند، تکنولوژی های پوشیدنی نظیر عینک و … برای ارائه محتوایی متناسب با ذائقه مخاطب اقدام نمایند، محتوایی که با تصاویر خاطره انگیز تر برای مخاطبی که پیشینه ای از آن دارد، می تواند حس بینایی ایشان را بیش از پیش تحریک کرده و بیش از یک تصویر را برای ایشان نمایان کند. البته در نظر گرفتن این نکته ضروری به نظر می رسد که اهمیت به اطلاعات صرفا کافی نیست و تحلیل آن این اطلاعات را ارزشمند خواهد کرد. به گفته کالین جونز» اطلاعات به مثابه چشم است، نه مغز (Kristina Halvorsan, 2013).

حس شنوایی در بازاریابی محتوا

سهم حس شنوایی در ارتباط با برند ۲۰٪ است، از صدا می توان به عنوان ابزاری کارآمد برای برقراری ارتباط با نیازهای ناخودآگاه مصرف کننده استفاده کرد. صدا بر رفتار و عادت های خرید مخاطب تأثیر گذار است (۲۰۰۵,Lindstrom) علاوه بر این برخی از مطالعات نشان می دهد که موسیقی می تواند بطور موثری در افزایش میزان فروش و نیت خرید تأثیر بگذارد. (۲۰۰۲,Baker et al). تاثیرات صدا محدود به موسیقی و تاثیرات آن نمی‌شود، آزمایشات و تحقیقاتی در این زمینه نشان داده است که صدای برخی مواد غذایی تأثیر مستقیم بر ارزیابی مخاطب از تازگی و کیفیت محصول دارد. اسپنس طبق فرضیه ای در نظر گرفت که طعم چیپس ها شاید تحت تأثیر صدای خرد شدنشان قرار بگیرد، برای بررسی این فرضیه صدای هر بار خرد شدن چیپس از طریق یک میکروفون به هدفون افراد مصرف کننده چیپس های Pringles منتقل می شد و به گوش آن ها می رسید. در این حین اسپنس نیز به وسیله یک آمپلی فایر و اکولایزر آن صدا ها را دستکاری می کرد. او دریافت که واقعا شرکت کنندگان در این آزمایش، راجع به طعم و میزان تازگی یا کهنگی چیپس ها از روی صدای خرد شدنشان تصمیم می گیرند. پس از اظهار نظر اسپنس درباره میزان تأثیر گذاری نیمه خودآگاه صدای بسته بندی یک محصول بر روی برداشت اشخاص از آن، Axe نیز به طراحی مجدد قوطی های دئودورانت اسپری خود پرداخت که برداشتن درب آن ها با صدایی مردانه تر برای جوانان جذاب به نظر می رسید. (انجمن صنفی شرکت‌های تبلیغاتی ایران، ۱۳۹۴). این نتایج در کنار ابزارهای امروزی دریافت محتوا، نظیر تلفن‌های همراه که انتقال صدا و موسیقی را راحت تر و در دسترس تر کرده است، می تواند ابزاری برای محتوایی تحریک کننده تر به مخاطب باشد، محتوایی که نه تنها مخاطب را تحت تأثیر صداها و آوایی خاص قرار می دهد، بلکه با تحریک حس شنوایی مخاطب می تواند بصورت ناخودآگاه تازگی و کیفیت محصول را نیز به ایشان القاء نماید.

حس لامسه در بازاریابی محتوا

حس لامسه به‌عنوان وسیعترین ارگان حسی بدن و نماد تماس فیزیکی از طریق پوست است. حس لاسمه در ارتباط با برند ۴۴٪ سهم دارد (۲۰۰۵,Kotler and Linestrom)، حس لامسه مردد ترین حس انسان است، بطوری که مخاطب در بسیاری از موارد برای اطمینان شی ای را لمس می کند. مطالعه پک و وینز (۲۰۰۶) نشان می دهد که لمس صفحه نمایش محصولات الکترونیکی می تواند خریداران را به تعامل با محصولات تشویق کند. یکی از دلایل این است که چشم به تنهایی برا قضاوت نمی تواند کافی باشد. (شبگو، ۱۳۹۳) حس لامسه در تعامل کاربر با ابزارهای جدید کمرنگ تر شده و کاربر داده ورودی مستقیمی در خصوص این حس نخواهد داشت، اما پیاده سازی روش‌هایی برای تحریک این حس مخاطب کمک کننده است، تصاویری که تداعی گر جنس مشخصی برای کاربر است و کاربر می تواند با لمس آن، جنس تقریبی آنرا پردازش کرده و نسبت به آن احساسی پیدا کند. حس های پنج گانه به‌عنوان ورودی عمل کرده و در نهایت مغز این ورودی ها را پردازش کرده و احساس شکل میگیرد، به نوعی چنانچه این حس تحریک شده و مغز پردازش را آغاز کند چنین حسی بصورت ملموس تر تشکیل می‌شود، در کنار این اطلاعات لازم است به مواردی که بصورت لمسی از طریق ابزار موبایل نیز منتقل می‌شود توجه کرد، لرزاننده تلفن‌های همراه همواره می توانند حسی را منتقل کرده و اگر همراه با تحریک سایر حس ها صورت گیرد مفهومی احساسی جدیدی برای مخاطب شکل خواهد گرفت. (۲۰۱۵,Ari Brandt). از طرفی چنانچه در بازاریابی محتوا از ابزارهای آفلاین استفاده شود، امکان استفاده بیشتر از این حس نیز افزایش پیدا میکند، برندی که حس لطافت را به کاربر میخواهد منتقل کند، میتواند این موضوع را در انتخاب کاغذ کاتالوگ و سایر المان های تأثیر گذار در نظر گرفته و مدنظر داشته باشد. _

حس شنوایی در بازاریابی محتوا

سهم حس شنوایی در ارتباط با برند ۲۰٪ است، از صدا می توان به عنوان ابزاری کارآمد برای برقراری ارتباط با نیازهای ناخودآگاه مصرف کننده استفاده کرد. صدا بر رفتار و عادت های خرید مخاطب تأثیر گذار است (۲۰۰۵ ,Lindstrom) علاوه بر این برخی از مطالعات نشان می دهد که موسیقی می تواند بطور موثری در افزایش میزان فروش و نیت خرید تأثیر بگذارد. (۲۰۰۲,Baker et al). تاثیرات صدا محدود به موسیقی و تاثیرات آن نمی‌شود، آزمایشات و تحقیقاتی در این زمینه نشان داده است که صدای برخی مواد غذایی تأثیر مستقیم بر ارزیابی مخاطب از تازگی و کیفیت محصول دارد. اسپنس طبق فرضیه ای در نظر گرفت که طعم چیپس ها شاید تحت تأثیر صدای خرد شدنشان قرار بگیرد، برای بررسی این فرضیه صدای هر بار خرد شدن چیپس از طریق یک میکروفون به هدفون افراد مصرف کننده چیپس های Pringles منتقل می شد و به گوش آن ها می رسید. در این حین اسپنس نیز به وسیله یک آمپلی فایر و اکولایزر آن صدا ها را دستکاری می کرد. او دریافت که واقعا شرکت کنندگان در این آزمایش، راجع به طعم و میزان تازگی یا کهنگی چیپس ها از روی صدای خرد شدنشان تصمیم می گیرند. پس از اظهار نظر اسپنس درباره میزان تأثیر گذاری نیمه خودآگاه صدای بسته بندی یک محصول بر روی برداشت اشخاص از آن، Axe نیز به طراحی مجدد قوطی های دئودورانت اسپری خود پرداخت که برداشتن درب آن ها با صدایی مردانه تر برای جوانان جذاب به نظر می رسید. (انجمن صنفی شرکت‌های تبلیغاتی ایران، ۱۳۹۴).

این نتایج در کنار ابزارهای امروزی دریافت محتوا، نظیر تلفن‌های همراه که انتقال صدا و موسیقی را راحت تر و در دسترس تر کرده است، می تواند ابزاری برای محتوایی تحریک کننده تر به مخاطب باشد، محتوایی که نه تنها مخاطب را تحت تأثیر صداها و آوایی خاص قرار می دهد، بلکه با تحریک حس شنوایی مخاطب می تواند بصورت ناخودآگاه تازگی و کیفیت محصول را نیز به ایشان القاء نماید.

حس لامسه در بازاریابی محتوا

حس لامسه به‌عنوان وسیعترین ارگان حسی بدن و نماد تماس فیزیکی از طریق پوست است. حس لاسمه در ارتباط با برند ۴۴٪ سهم دارد (۲۰۰۵ ,Kotler and Linestrom)، حس لامسه مردد ترین حس انسان است، بطوری که مخاطب در بسیاری از موارد برای اطمینان شی ای را لمس می کند. مطالعه پک و وینز (۲۰۰۶) نشان می دهد که لمس صفحه نمایش محصولات الکترونیکی می تواند خریداران را به تعامل با محصولات تشویق کند. یکی از دلایل این است که چشم به تنهایی برا قضاوت نمی تواند کافی باشد. (شبگو، ۱۳۹۳)

حس لامسه در تعامل کاربر با ابزارهای جدید کمرنگ تر شده و کاربر داده ورودی مستقیمی در خصوص این حس نخواهد داشت، اما پیاده سازی روش‌هایی برای تحریک این حس مخاطب کمک کننده است، تصاویری که تداعی گر جنس مشخصی برای کاربر است و کاربر می تواند با لمس آن، جنس تقریبی آنرا پردازش کرده و نسبت به آن احساسی پیدا کند. حس های پنج گانه به‌عنوان ورودی عمل کرده و در نهایت مغز این ورودی ها را پردازش کرده و احساس شکل میگیرد، به نوعی چنانچه این حس تحریک شده و مغز پردازش را آغاز کند چنین حسی بصورت ملموس تر تشکیل می‌شود، در کنار این اطلاعات لازم است به مواردی که بصورت لمسی از طریق ابزار موبایل نیز منتقل می‌شود توجه کرد، لرزاننده تلفن‌های همراه همواره می توانند حسی را منتقل کرده و اگر همراه با تحریک سایر حس ها صورت گیرد مفهومی احساسی جدیدی برای مخاطب شکل خواهد گرفت. (۲۰۱۵,Ari Brandt).

 از طرفی چنانچه در بازاریابی محتوا از ابزارهای آفلاین استفاده شود، امکان استفاده بیشتر از این حس نیز افزایش پیدا میکند، برندی که حس لطافت را به کاربر میخواهد منتقل کند، میتواند این موضوع را در انتخاب کاغذ کاتالوگ و سایر المان های تأثیر گذار در نظر گرفته و مدنظر داشته باشد.

حس چشایی و بویایی در بازاریابی محتوا

طعم در ارتباط با برند ۳۰٪ سهم و بویایی ۲۴% سهم دارد (۲۰۰۵ ,Kotler and Lindestrom). رقابت برندها بر سر توجه بیشتر است و طعم به‌عنوان یکی از حس های پنج گانه می تواند در تصمیم مخاطب تأثیر زیادی داشته باشد، برندهای زیادی از ارائه نمونه های غذایی استفاده می‌کنند تا مخاطب را به سمت خود کشانده و ایشان را به استفاده از محصول متقاعد کنند، آنچه روشن است در بازاریابی محتوا برندها و مجموعه ها برای تحریک این حس می توانند دو راه را در پیش گیرند، یکی استفاده از تصاویری شفاف با القاء حس تجربی به کاربر و تحریک ذهن ایشان از طریق رجوع ذهنی و دیگری ارائه نمونه ها در فضاهای ارائه محتوا بصورت آفلاین. البته نباید این مهم را فراموش کرد که برندهایی که بصورت آنلاین فعالیت کرده و محصول خود را ارائه می دهند نیز گاها ارتباطات آفلاینی با مخاطب داشته که معمولا فراموش کرده و برنامه ریزی برای آن انجام نمی دهند، در صورتی که حمل و نقل کالا، ارائه بلیط، رویدادها و سایر موارد می تواند ابزاری برای تحریک این حس کاربران باشد. (۲۰۰۷,Contributor). شما می توانید چشم خود را ببندید، گوش خود را پوشش دهید، از تماس خودداری کنید و چشیدن را رها کنید، اما بو بخشی از هوایی است که تنفس می کنید (۲۰۰۵ ,Lindestrom)، برای تحریک حس بویایی نیز ۲ راه پیشنهادی میتواند کارساز باشد و برندهایی که در فضای آنلاین فعالیت دارند، می توانند از این پتانسل استفاده کرده و از فضاهایی که برای ارائه محتوای آفلاین در اختیار دارند نهایت بهره را برده و این حس مخاطب را نیز همراه خود کنند. آنچه در این میان تحریک حواس پنج گانه مخاطب را هدفمند می کند داشتن استراتژی مشخصی برای هدفمند کردن این تحریک هاست تا در نهایت به تجربه ای واحد و لذت بخش بیانجامد.

بحث و نتیجه گیری

برخلاف تصور و یا ادعای اکثر خریداران، تصمیم گیری ها کاملا آگاهانه و از روی هوشیاری نیست. برندها و شرکت‌ها میتوانند با تحریک حواس پنج گانه بصورت مستقیم یا بواسطه ی بازیابی خاطره های ذهنی و تحریک های حواسی محصولات تاثیرات زیادی بر ذهن مخاطب بگذارند. استفاده از تکنیک های بازاریابی حسی در بازاریابی محتوا شاید به ظاهر کاری نشدنی باشد، چرا که از حواس پنجگانه، حس لامسه، چشایی و بویایی در بازاریابی محتوا نقش دور تری دارند، اما تا حدودی امکان پذیر بوده و گاها بصورت غیر مستقیم و ذهنی میتوان این تحریکات را داشت. بطور کلی زمانی که برندها و مجموعه برای مخاطب خود احترام قائل شده و بخواهند تصمیم گیری ایشان بر مبنای اطلاعاتی جامع و احساسی باشد، بازاریابی حسی در کنار بازاریابی محتوا می تواند علاوه بر افزایش دانایی مشتری، ارتباط احساسی مناسبی نیز برقرار کرده و مشتریان نه تنها مصرف کنندگان یا استفاده کنندگان کالا بلکه تجربه کنندگان محصول نیز خواهند بود.

منابع

تقی زاده بهجتی، س.، ۲۰۱۶، نقش بازاریابی حسی در بازاریابی محتوا، کوالامپور، مالزی، ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶

شبگو، مجتبی. میرزایی دریانی، شهرام. «به سوی بازاریابی حسی: تحریک حواس پنج گانه و تأثیر آن بر مصرف کننده»

حسن پور، محمد. «تاویل عکس و چگونگی تحقق لذت متن در مخاطب». بختایی، امیر. «ساز و کار تاثیرگذاری تبلیغات بر ذهن و روان مخاطب»

انجمن صنفی شرکت‌های تبلیغاتی ایران. «تأثیر واقعی بسته بندی بر روی طعم یک ماده غذایی»

Schmitt‚ B.‚ & Sibonson‚ A. (1997). Marketing aesthetics

Heitzler‚C. D.‚ Asbury‚ L. D‚ & Kusner‚ S. L. (2008). Bringing “Play” to life: The use of experiential marketing in the VERB™ Campaign.

Munshi‚ M. M‚ & Hanji‚ S. (2013). Linking emotional intelligence, Sales performance and sales success of

retail salespeople: A review approach. International Journal Of Research In Commerce & Management 4. Jayakrishnan‚ S, (2013). Creating brand identity using human senses. Asia Pacific Journal of Research 5. Holbrook, M. (ed.) (1999) Consumer Value – A Framework for Analysis and Research. Routledge, London

Farias‚ S. A.‚ Aguiar‚ E. C‚ & Melo‚ F. V. S. (2014). Store atmospherics and experiential marketing: A

conceptual frame work and research propositions for An extraordinary customer experience. International

Business Research

Michael van der Roest, (2013). The Power of Perception and Sensation in Content Marketing

 George H Van Doorn1*, Dianne Wuillemin1 and Charles Spence (2014). Department of Experimental Psychology, University of Oxford

 Jessica Hullinger (2013). How your cup’s color changes the taste of your drink, THE WEEK

 ArtRivera (2013), How Marketers Engage the Senses, Web Marketing Batchen, Geoffrey.2009. Photography Degree Zero. London. The MIT Press

Carlos Hidalgi, (2014). CCC Magazine. Content Marketing Institute

Computer-based personality judgments are more accurate than those made by humans, Wu Youyou, Michal Kosineski, 2014

Healthcare and Life Sciences Predictions 2020, Deloitte 16.Kristina Halvorsan, (2013). Content Strategy for web

Baker, J., Parasuramen, A., Grewal, D, & Voss, G. B. (2002). The influence of multiple store environment cues on perceived merchandise value and patronage intentions. Journal of Marketing

Lindstrom, M. (2005). Brand Sense. New York: Free Press

 Ari Brandt, (2015). Sensory Marketing Is the Next Frontier in Mobile Advertising. Advertising Age