جذابیت طراحی وب سایت‌ حرفه ای

بهینه سازی جذابیت طراحی وب سایت‌ حرفه ای اهمیت زیادی در پیشبرد فروش اینترنتی شرکت ها داراست. آموزش طراحی وب سایت بصورت بهینه مبتنی بر جذابیت و کاربری آسان میتواند نقش تعیین کننده ای در موفقیت شرکت داشته باشد.

طراحی سایت و اقتصاد دیجیتالی وابسته به وب سایت های اینترنتی

در اقتصاد دیجیتالی و عصر اطلاعات، به‌کارگیری فن آوری هایی مثل شبکه‌های رایانه‌ای و بالاخص اینترنت، در راستای انجام فعالیت‌های تجاری و خصوصاً خرید و فروش کالا و خدمات گسترش روزافزونی در بین شرکت ها پیدا کرده است. اغلب شرکت ها نیز اهمیت بسیاری به آموزش های ضمن خدمت دپارتمان طراحی وب سایت خود قائل هستند. بطوریکه قیمت و هزینه طراحی سایت را تابعی از جذابیت طراحی سایت حرفه ای و کاربری آسان و حرفه ای آن تلقی میکنند. ORDSITE در این بخش از محتوای اینترنتی خود درصدد است به ابعاد آموزشی و حرفه ای آن بپردازد.

امروزه دنیا به سمت الکترونیکی شدن پیش می‌رود، روش‌های سنتی رایج، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند و بجای آن برخی فرآیندها نظیر قوانین رقابت، روش‌های تعیین استراتژی، روش‌های یافتن منابع و اطلاعات تغییر یافته به وجود آمده است. حتی روابط با مشتری در عالم تجارت الکترونیک شکل دیگری یافته است و انتظار می‌رود در آینده، تجارت الکترونیک بخش اساسی تجارت را تشکیل دهد.

اهمیت طراحی وب سایت و پیشبرد فروش

تجارت الکترونیک، اقتصاد و جامعه را متحول کرده است و مزایای فراوانی را برای سازمان‌ها، مشتریان و جامعه در بردارد. تجارت الکترونیک، مرزهای مکان و زمان را درهم نوردیده است و موجب کاهش هزینه کالا و خدمات برای مشتریان می‌شود. از طرف دیگر، این پدیده، با فراهم آوردن امکان کار در منزل و یا ایجاد خرید در منزل کاهش تعداد سفرها و در نتیجه آلودگی و ترافیک کمتر و در یک کلام افزایش سطح استاندارد زندگی مردم را موجب شده است. علیرغم اینکه وب سایت های اینترنتی نقش مهمی در پیشبرد فروش دارا هستند، اما توجه به عامل طراحی وب سایت، حرفه ای بودن طراحی سایت، وب سایت های وردپرسی و نیز برنامه نویسی هایی که جهت بهبود سئوی وب سایت اینترنتی SEO شکل میگیرد، همه و همه در پیشرفت صنعت و فروش آن موثرند. بسیاری از صنایع، حتی فروش خود را مستقیما به میزان فروش فروشگاه های اینترنتی خود وابسته اند که این نیز اهمیت طراحی حرفه ای فروشگاه های اینترنتی در وب سایت ها را صد چندان میکند؛ این است که پیشبرد فروش به واسطه طراحی یک وب سایت حرفه ای از اهمیت بالایی برخوردار است.

طراحی وب سایت و تجارت الکترونیک حرفه ای

در واقع اینترنت و تجارت الکترونیک برای شرکت‌ها در بسیاری از صنایع به روش ایجاد درآمد و تعامل با مشتریان، سهامداران، ارائه خدمات و محصولات و فروش الکترونیک تبدیل گردیده است. تجارت الکترونیک با استفاده از وب به عنوان یک زیرساخت، مزایای ملموس و ناملموس مختلفی را ارائه می‌دهد. علی رغم گسترش روزافزون بکارگیری اینترنت، تجارت و خرید و فروش اینترنتی در ایران کمتر رواج یافته است. استقبال چندانی از سوی کاربران و مشتریان ایرانی برای خرید محصولات و خدمات الکترونیک از مؤسسات و سازمان‌هایی که این امکانات و تسهیلات را فراهم نموده‌اند، صورت نگرفته است. مطالعات نشان می‌دهد که یکی از دلایل پایین بودن سطح تجارت الکترونیک، ناکارآمدی وب سایت‌های اینترنتی Websites فعال در برقراری ارتباط اثر بخش و آسان با کاربران است.

از این رو در این نوشتار که ORDSITE ارائه میدهد این سؤال مطرح است که چه عواملی بر جذابیت طراحی وب سایت‌های تجارت الکترونیک موثر است؟ در مقدمه و قبل از پاسخ به این سؤال به تعریف تجارت الکترونیک و عوامل مرتبط پرداخته می‌شود:

تجارت الکترونیکی: به‌طور ساده به خرید و فروش از طریق اینترنت، تجارت الکترونیک گفته می‌شود. اولین گزینه‌ای که به ذهن می‌رسد خرید از خرده فروشی‌هایی نظیر آمازون است؛ اما تجارت الکترونیک فراتر از این‌ها و شامل دادن سفارش، انجام مناقصات کاریابی، کارمند یابی و مبادله اطلاعاتی است که با استفاده از فن آوری های اطلاعات صورت می‌گیرد. بسیاری از صاحب‌نظران این پدیده را مبادله بین سازمان و شخص ثالث می‌دانند که از طریق یک رسانه الکترونیک صورت می‌گیرد. بنابراین تعریف مبادلات غیر مالی نظیر تقاضای مشتری برای کسب اطلاعات بیشتر می‌تواند بخشی از تجارت الکترونیک باشد. در مجموع مهم‌ترین تعریف‌های تجارت الکترونیک از دیدگاه‌های مختلف را می‌توان بدین صورت برشمرد:

از دیدگاه ارتباطات: تحویل اطلاعات، کالاها و خدمات با پرداخت توسط ابزار الکترونیک.

از دیدگاه فرآیند تجاری: بکارگیری تکنولوژی در جهت مکانیزه کردن مبادلات تجاری و گردش کارها.

از دیدگاه خدمات: کاهش هزینه‌ها و به‌طور هم‌زمان افزایش سرعت و کیفیت تحویل خدمات.

از دیدگاه روابط بهنگام: خرید و فروش بهنگام محصولات و خدمات.

در تعریف جامع می‌توان تجارت الکترونیک را تبادل اطلاعات از طریق وب سایت های اینترنتی و شبکه الکترونیک، در هر مرحله‌ای از زنجیره عرضه، خواه در درون یک شرکت بین شرکت‌ها بین شرکت و مشتری یا بین بخش خصوصی و عمومی اقتصاد دانست، اعم از اینکه توأم با پرداخت پول باشد یا پرداختی صورت نگیرد.

جذابیت طراحی وب سایت‌های تجارت الکترونیک: وب سایت، محیطی است که به‌منظور برقراری ارتباط با مشتری و تسهیل تعاملات تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربران و مشتریان وب سایت‌هایی که تجارب مثبتی را در تعامل با وب سایت شرکت‌ها به دست نمی‌آورند، ممکن است اعتقاد پیدا کنند که رفتن به فروشگاه‌های فیزیکی آسان‌تر از خرید الکترونیک است. مطالعات فارستر (۲۰۱۸) نشان می‌دهد که طراحی ضعیف وب سایت، به از دست دادن ۵۰ درصد از فروش منجر می‌شود که این امر از ناتوانی مشتریان در پیدا کردن آنچه که می‌خواهند ناشی شده است. همچنین طراحی ضعیف وب سایت موجب از دست دادن ۴۰ درصد زمان در تکرار بازدید از وب سایت خواهد شد که این نیز از تجارب منفی اولیه کاربران و مشتریان ناشی می‌شود.

تحقیقات صورت گرفته درباره اهمیت جذابیت طراحی وب سایت‌

در سال‌های اخیر توجه زیادی به مقوله جذابیت طراحی وب سایت‌های تجارت الکترونیک در کشورهای پیشرفته معطوف شده، اما هنوز به توجه بیشتری نیاز است. با این حال، در ایران، اصلاً به این امر توجهی نشده است. علیرغم گسترش روزافزون بکارگیری اینترنت در کشور، تجارت الکترونیک و خرید اینترنتی کمتر رواج یافته است و استقبال چندانی از سوی کاربران و مشتریان برای خرید محصولات و دریافت الکترونیکی خدمات از مؤسسات و سازمان‌هایی که این تسهیلات را فراهم کرده، صورت نگرفته است. مطالعات نشان می‌دهد که یکی از دلایل پایین بودن سطح تجارت الکترونیک، ناکارآمدی وب سایت‌های فعال در برقراری ارتباط اثربخش و آسان با کاربران است.

اولین تحقیقات در زمینه اهمیت جذابیت طراحی وب سایت‌ها را بوید کالینز در سال ۱۹۹۵ مطرح کرد. او مدلی را برای کتابدار هایی که به جذابیت کیفیت اطلاعات اینترنت نیاز داشتند. در این مدل، جذابیت بر اساس ۶ متغیر محتوى، اعتبار، سازماندهی، قابلیت جستجو، طراحی و گرافیک، و نو آوری تبیین می‌شد. از کارهای دیگری که در این زمینه انجام گرفت، روشی برای جذابیت کیفیت وب سایت‌ها بود که توسط السینا و همکارانش در سال ۱۹۹۹ ارائه گردید؛ اما کارهای صورت گرفته تا آن زمان تنها بر روی جذابیت طراحی وب سایت‌ها به طور کلی متمرکز بود و روشی را برای جذابیت وب سایت‌های تجارت الکترونیک ارائه نمی‌کرد، لازم بود تحقیقاتی در این زمینه نیز صورت گیرد که در سال ۲۰۰۳ دو دانشمند کره‌ای در مدل ارائه شده خود، عواملی را به‌صورت چهار متغیر طبقه بندی کردند که در رفتار خرید اینترنتی مشتریان تاثیر گذارند و جذابیت وب سایت‌های تجارت الکترونیک شرکت‌ها به آن وابسته است. این متغیرها عبارت‌اند از:

  • نمای سایت
  • اطلاعات کالاها و خدمات
  • امنیت
  • اطلاع رسانی.

پس از آن، دو محقق دیگر نیز در سال ۲۰۰۳ مدلی جامع‌تر ارائه دادند که بر اساس آن با توجه به چرخه خرید چهار مرحله‌ای مشتری، در هر مرحله یک متغیر تاثیر بیشتری نسبت به سایر متغیرها ایفا می کند.

جدول ۱: جدول تطبیقی مدل های تجارت الکترونیک و اهمیت جذابیت طراحی سایت

ردیفمحققانسالتغیرها
۱بوید کالینز۱۹۹۵* محتوای سایت

* اعتبار

* سازماندهی

* قابلیت جستجو

* طراحی و گرافیک

* نوآوری

۲السینا و همکاران

 

۱۹۹۹

 

تنها روشی برای جذابیت کیفیت وب سایتها ارائه شد.
۳چانگ هون پارک و یانگ

گول کیم

۲۰۰۳* نمای سایت

* اطلاعات کالاها و خدمات

* امنیت وب سایت

* اطلاع رسانی سایت

۴وندر مرو و جیمز بکر۲۰۰۳* نمای سایت

* پیمایش سایت

* محتوی سایت

* قابلیت اعتماد

* متغیر فنی

مدل مفهومی و چارچوب ارزیابی وب سایت‌های تجارت الکترونیک: چرخه خرید مشتری در وب سایت‌های تجارت الکترونیک به‌صورت چهار مرحله یا فاز جداگانه در نظر گرفته شده است که در زیر ارائه می‌شود

  1. شناخت نیاز
  2. جمع آوری داده ها
  3. ارزیابی داده ها
  4. انجام خرید

نمای سایت: صفحات وب و وب سایت بویژه صفحه آغازین مانند ویترین یک فروشگاه، از اهمیت بسیاری برخوردار است. جلوه و اثرات این صفحه روی مراجعان به سایت و یا تصمیمات آن ها، مستقیما، تأثیر گذار است. رعایت اصول در متن گرافیکی و سبک استفاده از آن ها در مجموع، نمای سایت را می سازد که در نهایت نشان دهنده تصویر مناسبی از شرکت و اهداف آن است.

پیمایش سایت: در طول مرحله جمع آوری اطلاعات در وب سایت، مشتریانی را که به محصولات خدمات علاقه مندند هستند، جستجو می کنند. در واقع، پیمایش سایت مهم‌ترین جنبه سایت است که به فرآیند حرکت بین صفحات مختلف وب سایت اشاره دارد.

محتوای سایت: محتوا، خمیره اصلی وب سایت است که شامل اطلاعات مرتبط با شرکت؛ محصول /خدمت ارائه شده از طرف شرکت و نحوه برقراری ارتباط مشتریان با شرکت را در بر می‌گیرد. محتوای سایت می‌تواند افزایش تعداد مراجعه کنندگان را موجب گردد، از طرف دیگر محتوی باید با محصولی سازگار باشد که شرکت قصد فروش آن را دارد تا امکان جذب مراجعه کننده فراهم شود. همین است که محتوای وب سایت و تولید محتوا برای وب سایت را سلطان قلمرو فروش اینترنتی قلمداد نموده اند.

قابلیت اعتماد: اعتماد مشتریان به وب سایت به عنوان یکی از فاکتورهای کلیدی و عناصر اصلی موفقیت تجارت الکترونیک تلقی شده است. مسائلی نظیر نحوه ذخیره نمودن اطلاعات مشتریان در سایت، شفاف بودن فرآیند سفارش و داشتن سرویس های خدمات پس از فروش، به ایجاد اعتماد بیشتر در مشتریان کمک می کند.

متغیر فنی: جنبه های فنی بر روی تمام عوامل دیگر در چرخه خرید تاثیر می گذارد و در مجموع مواردی مانند سرعت دسترسی به پایگاه داده وب سایت، نرم افزارها، سیستم های طراحی شده و امنیت در طراحی سایت را شامل می‌شود.