بونس ریت bounce rate seo چیست؟

بانس ریست چیست؟

بررسی Bounce Rate و راهکارهای کاهش آن در یک وب سایت

چکیده
یکی از ابتدایی ترین انتظاراتی که از یک وب سایت اینترنتی می توان داشت، مخاطب مداری وب سایت است. یک وب سایت، در دنیای اینترنت، باید مانند یک سازمان، مخاطب خود را بشناسد و برای حفظ و نگهداری این مخاطب تلاش کند. اگر وب سایتی به هر دلیلی، قادر به حمایت از مخاطبان خود و شناسایی راه هایی برای حفظ و تعامل اثربخش با جامعه طرفداران خود نباشد ، در واقع در چشم انداز خود با شکست رو به رو خواهد شد.در این مقاله به بررسی اجمالی در مورد دلایل وعوامل تاثیر گذار در پرش کاربر از وب سایت و روشهای کاهش آن می پردازیم.

واژگان کلیدی: کاربر اینترنت ، بونس ریت ، نرخ پرش ، وب سایت ،روان شناسی رنگ

مقدمه

حفظ مخاطب و ارتقای آن، بدیهی ترین اصلی است که در چشم انداز وب سایتهای اینترنتی موفق، مشاهده می شود. سایت های بزرگ اینترنت، از هر تلاشی برای حفظ مخاطب خود فروگذاری نمی کنند . ارائه سرویس های مختلف و فراهم کردن بسترهایی برای ارتباط دو طرفه با جامعه مخاطبان وب سایت ، برجسته ترین رفتار سازمانی وب سایت های موثر وب در یک دهه اخیر بوده است. مخاطب را باید حفظ کرد و به نیازهای آن پاسخ داد.هر کسب و کار پیش پا افتاده و عادی در دنیای سنتی را می توان با اطلاعات جامع و ابزارهای مالتی مدیا، به وب سایتی پر مخاطب و کسب و کاری فعال در دنیای وب مبدل کرد. تنها باید راه و رسم کسب و کار آنلاین را خوب بدانید و به مشتری و مخاطبان احترام بگذارید. تفاوت مشتری سنتی با مشتری آنلاین آن است که مشتری سنتی، معمولا از یک شهر و شهرهای اطراف به سمت کسب و کار روزانه شما مراجعه می کند اما در دنیای مجازی، کاربری از کشور هلند، ژاپن یا برزیل نیز می تواند مشتری بالقوه یا بافعل شما باشد . امروزه در دنیایی زندگی می کنیم که حداقل شش زبان در دنیا، زبان های زنده و متداول هستند . در دنیای امروز چند زبانه بودن یک وب سایت، از معمولی ترین انتظارهایی است که مخاطبان یک وب سایت، از آن انتظار دارند.

هر وب سایتی که به زبان انگلیسی یا فرانسوی یا اسپانیولی یا حتی چینی راه اندازی شود، شانس مشاهده آسان آن توسط درصد قابل ملاحظه ای از جمعیت کره زمین را خواهد داشت . از دست دادن میلیون ها بیننده وب سایت ، یعنی از دست دادن میلیون ها کلیک و شانس درآمد زایی کمتر می شود. افرادی که امروزه به امر طراحی و راه اندازی وب سایت روی می آورند، باید بدانند که با بیش از دو میلیارد مخاطب با سواد از ۵ قاره جهان با زبان ها و تصورات مختلف رو به رو هستند. وب سایتهای موفق اینترنت، چه آن ها که هر ساله توسط جایزه بین المللی وب به نام webby awards اعلام می شوند و چه آن ها که در فهرست alexa قرار دارند و چه آن ها که پر بازدید هستند و معروف، همه دارای ظرفیت ها و قابلیت هایی برای تشخیص نیازهای مخاطبان خود هستند تا ضریب فعالیت ها را افزایش دهند. وب سایتی که نتواند با طیف های مختلفی از کاربران خود ارتباط برقرار کند و اطلاعات آنها را دریافت و دسته بندی کند، در نیاز سنجی کاربران با مشکلات رو به رو می شود و در دراز مدت، فرصت رقابت را در اختیار رقیبان وبی قرار می دهد. نیاز سنجی متداول و مداوم، یکی از ابزارهای رقابتی در راه اندازی و مدیریت وب سایت ها می باشد . تعداد وب سایت ها با موضوع مشابه زیاد است یک وب سایت موفق باید حرفی برای گفتن داشته باشد. اگر بازدید کننده ، یک وب سایت را برای خود مفید نداند به آن باز نخواهد گشت. همیشه ایده های جدید در اولویت هستند.با توجه به رقابت موجود در عرصه ی وب باید برای افزایش کاربران وب سایت از عواملی پیروی کرد که از جمله ی آن طراحی مناسب وب سایت می باشد که بتواند کاربر را جذب خود کند و مانع از خروج ناگهانی کاربر از صفحات وب سایت شود.

۲. روانشناسی رنگ در طراحی وب سایت
بر اساس پژوهشی در peer-reviewed journal محققان دریافته اند که فقط ۰۹ ثانیه زمان میبرد که نظر یک مشتری در خصوص محصولی شکل بگیرد و بین ۲۲ تا ۰۹ درصد این نظر بر پایه رنگ های آن محصول استوار است. طراحان زیادی بر این باورند که “ترکیب رنگی، میتواند یک سبک یا احساس را تحت تاثیر قرار دهد و این یک نکته ضروری برای برند سازی و طراحی وب سایت می باشد. برای هر کسب و کاری مهم است که مشتری هدف خود را در سایتش نگه دارد. رنگ ها می توانند حس های زیادی را منتقل کنند در طراحی یک وب سایت، خیلی مهم است که بدانید که رنگ ها چه تاثیری می تواند در انتقال پیغام شما داشته باشند . هر فردی استنباط و احساس مختلفی، از رنگ هایی که در وب سایت های مختلف استفاده می شود دارد. سالها تحقیقات در این زمنیه نشان داده است که هر رنگ بیانگر به یک نوع احساسات است و منجربه یک نوع رفتار مشخصی میشود. درک انتخاب رنگ و برداشت ضمنی از آن می تواند ما را در ایجاد طرح های موثر تر و بدون اشتباه در انتخاب رنگ، کمک کند . رنگ گرم و سرد در واقع به حسی که از دیدن چرخه رنگ به وجود می آید گفته می شود.رنگ های گرم شامل رنگ های قرمز، زرد نارنجی است . رنگ های سرد مانند آبی، بنفش و سبز است. از این رنگ ها برای هدایت احساسات و عواطف در وب سایت استفاده می شود . رنگ های گرم شادابی و راحتی را القا می کنند.این رنگ ها باعث می شوند فضا کوچکتر به نظر برسدزیرا حالت رنگ های گرم باعث ایجاد حس راحتی در افراد می شود. رنگ های گرم باعث فعال شدن عکس العمل های مغز می شود و احساس هیجان ، عشق و در بعضی مواقع عصبانیت را القا میکند . در فضا های خیلی بزرگ استفاده زیاد از رنگ های گرم باعث ابهت فضا می شود و با رنگ های خنثی هم تطابق دارد . انتخاب رنگ های سرد، جهت آرامش و تسکین ، تا حدی منحصر به فرد است وباعث بزرگ تر به نظر رسیدن فضای موجود می شود. رنگ های سرد باعث ایجاد اثرات منفعل) غیر فعال( در مغز می شود که باعث ایجاد احساس رضایت، آرامش و عدم فعالیت می شود . در ادامه به بررسی اثرات هر رنگ بر روی فرد می پردازیم.
رنگ قرمز: قرمز یکی از سه رنگ اولیه است . یکی از قدرتمند ترین و احساسی ترین رنگ ها می باشد . رنگ قرمز احساس شیرینی و بی گناهی را در حین ترکیب با رنگ سفید و ایجاد رنگ صورتی میدهد و زمانی که به صورت خالص استفاده می شود تیزی و تندی را القا می کند. با اضافه شدن رنگ مشکی، قرمز احساسات سنگین تری را بیان می کند مثلا عصبانیت یا بیان شدید احساسات . قرمز به عنوان رنگ اولیه هم در پس زمینه طرح ها و هم به عنوان رنگ تاکید، استفاده می شود . تقریبا در بین رنگ های دیگر بهترین رنگ برای تاکید است.طیف رنگی قرمز می توانند احساس عشق، هیجان، قدرت و رشد و نمو را القا کند .

چکیده خصوصیات رنگ قرمز :
• رنگ قرمز روشن برای بیان عشق و لذت .
• قرمز تیره برای بیان حس انتقام جویی، عصبانیت همچنین شجاعت و رهبری را القا می کند .
• صورتی برای ایجاد فضای رمانتیک و قابلیت های زنانه.
• قرمز-قهوه ای تغییر و سقوط را القا می کند .
رنگ سبز : یکی دیگر از رنگ های اولیه است .این رنگ یکی از آرامش بخش ترین رنگ ها است که دارای سایه های خنثی است.
سبز تعادل و هارمونی را القا می کند و بعضی اوقات برای شرح طبیعت و ایجاد امید استفاده می شود. سبز کمی روشن تر) با مقداری زرد (بیشتر شادی آور و نورانی است و می توانند کمی هم حس گرمی رنگ را هم منتقل کند. سبز تیره تر ثبات، امنیت و فراوانی را القا می کند .در طرح ها از رنگ سبز در زمینه به عنوان رنگ تاکید استفاده می شود. این رنگ یکی از رنگ های مناسب برای چشم انسان است . لازم است بدانید که که بعضی اوقات پیامد های عاطفی ناخواسته را با رنگ سبز نشان میدهند مثلا بیماری یا بی تجربگی.
چکیده خصوصیات رنگ سبز :
• زرد-سبز بیماری و اختلاف را القا می کند .
• سبز تیره جاه طلبی، کامیابی را القا می کند .
• سبز متمایل به آبی سلامتی و ثبات را القا می کند .
• سبز زیتونی نماد صلح و هارمونی را القا می کند.
رنگ آبی : آبی رنگ آرامش ، صلح و امنیت است. آبی به دلیل اینکه حس آرامش و دوستی را القا می کند به عنوان رنگ اصلی است که شبکه های اجتماعی محبوب مردم یعنی فیس بوک و تویتر از آن استفاده کرده اند. از رنگ آبی هم به عنوان رنگ های پیش زمینه و هم رنگ های تاکیدی می توان استفاده کرد و همچنین رنگی است که مردم با آن به راحتی ارتباط برقرار می کنند و البته می توانیم بگوییم که این رنگ، یک رنگ مردانه نیز هست. از آبی تیره تر در رنگ متن استفاده می شود. از رنگ های تیره تر در چرخه رنگ بیشتر برای وب سایت های شرکتی استفاده می شود. رنگ آبی با آب و آسمان نیز ارتباط نزدیکی دارد که به وب سایت حس طبیعت را میدهد . رنگ های آبی به ندرت در موضوعات مربوط به مواد غذایی و بسته بندی غذا ها استفاده می شوند زیرا بعضی از مطالعات نشان داده است که تاثیر آرامشی که از این رنگ گرفته می شود جلوی اشتهای افراد را می گیرد.
چکیده خصوصیات رنگ آبی :
• آبی روشن سلامتی، عمق، ثبات و ایمان را القا میکند .
• آبی تیره تر دانش ، قدرت ، اعتماد و کمال را القا می کند.
رنگ بنفش : رنگ بنفش ترکیبی از طیف رنگ های گرم و سرد یعنی عشق و آرامش، رنگ های قرمز و آبی می باشد. بنفش از قدیم نماداشراف، قدرت و ثروت بوده است. بنفش همچنین به ترویج حس خلاقیت و قوه تخیل کمک می کند زیرا این رنگ غالب در طبیعت نیست. از رنگ بنفش استفاده گوناگونی می شود. سایه های سبک این رنگ، که خیلی نرم و ظریف است می تواند یک حس رمانتیک ایجاد کند. سایه های تیره تر احساس سنگین تر و دمدمی مزاج بودن را القا می کند و در بعضی مواقع حس بی ثابتی و سر سختی را میدهد.
چکیده خصوصیات رنگ بنفش:
• بنفش روشن حس لطافت، حس نوستالژی و رومانتیک را القا می کند .
• بنفش تیره حس دمدمی مزاج بودن، سر سختی ، دلتنگی و نا امیدی و در بعضی مواقع حس قدرت طلبی و نظارت را القا می کند .
رنگ زرد : رنگ زرد به راحتی، شادی را القا می کند. این رنگ با احساس انرژِی زائی و تشویق در ارتباط است. این رنگ بسیار مهیج است و به همه چیز حس روشنائی و خورشیدی می دهد . یکی از معایب استفاده از رنگ زرد انتقال حس خطر است . رنگ زرد برای برجسته تر کردن موضوعی یا تاکید استفاده می شود اما استفاده تمام طرح از این رنگ بسیار دشوار است زیرا باید با انتخاب کنتراست های موجود دراین رنگ مطمئن شوید که پیغام شما درست منتقل می شود . در صورتی که این رنگ در فرمت روشن تر استفاده شود جلوه اولیه خود را دست میدهد .
چکیده خصوصیات رنگ زرد :
• رنگ زرد روشن برای القای حس خطر و ترس است .
• رنگ زرد تیره تر برای القای شادی ، لذت و تازگی است.
رنگ نارنجی : رنگ نارنجی یک ترکیب دارای هارمونی بین رنگ های قرمز و زرد است. یعنی ترکیب عشق و انرژی با رنگ اولیه یعنی زرد به همراه حس خورشیدی و تازگی آن است.نارنجی به برقراری تعادل، انرژی زا بودن و فراخوانی گرایش دارد . اما استفاده از این رنگ در کار، کمی سخت است. طیف های نارنجی بیشتر، در قسمت های مهم سایت و به صورت رنگ تائید کننده استفاده می شود، اما وقتی به عنوان رنگ غالب از آن استفاده کنیم کمی کار شلوغ به نظر می رسد .
از نارنجی برای نمایش حرکت در طرح استفاده کنید اما احتیاط کنید نارنجی قدرت غلبه بر عناصر دیگر در طرح را دارد.
• زرد-نارنجی یا نارنجی طلایی حس پرستیژ و خرد را القا می کند .
• قرمز-نارنجی حس لذت، انرژی و سلامتی و آرزو را القا می کند .
• نارنجی تیره به معنی تغییر و عدم اطمینان است.
رنگ قهوه ای و رنگ های خنثی :رنگ های خنثی (رنگ بژ، شیری، خاکستری مایل به قهوه ای، توسی) و قهوه ای بهترین مثال ممکن از طبیعت هستند که بسیار در طراحی ها استفاده می شوند . رنگ های خنثی و قهوه ای مذمون آرامش و صلح ، سازگاری، اعتبار و حتی حس خستگی را القا می کنند .
قهوه ای، کاربرد های گوناگونی در طرحی دارد مثلا برای پس زمینه طرح، به عنوان رنگ تاکید کننده وبرای رنگ متون استفاده می شود. همچنین در ترکیب با رنگ های دیگر برای ایجاد افکت های زیبا استفاده می شود .

چکیده خصوصیت رنگ قهوه ای:
• قهوه ای خیلی کمرنگ برای القای آرامش، پاکی، ظرافت است .
• قهوه ای کمرنگ ) میانه( خستگی، کسلی و حفاظت را القا می کند
• قهوه ای تیره استحکام، راحتی و تجربه را القا می کنند.
رنگ سیاه و سفید
رنگ های سفید و سیاه خالص ترین شکل رنگ هستند .هر یک معنای سادگی و اداری بودن را میرساند. تقریبا غیر ممکن است که رنگی را بدون استفاده از رنگ های سیاه و سفید ایجاد کرد . سفید معمولا مذمون تمیزی، پاکی و کمال را القا می کند. رنگ مشکی معنی قدرت ، رمز آلود بودن و ظرافت را منتقل میکند. بعضی اوقات معنی ترس و نا شناخته بودن را هم میدهد. هر کدام از این رنگ ها در صورتی که با رنگ های دیگر به کار برده نشود خیلی سرد و خشک به نظر می رسند. ترکیب رنگ سفید و سیاه که توسی است حس آرامش و کسل کننده ای را منتقل می کند.
چکیده خصوصیت رنگ ها ی سفید و مشکی :
• سفید، تمیزی، پاکی و رهایی را القا می کند .
• سیاه، قدرت، ظرافت و رمزآلودگی را القا می کند .
• توسی آرامش و بی تمایلی را القا می کند.
۳. بانس ریت (نرخ پرش کاربران) چیست؟

لغت Bounce در زبان انگلیسی به معنی گزاف گویی و پس زدگی معنی می شود و Bounce rate را به طور لغوی می توان میزان پس زدگی نامید . می توان دلایل عمده کاهش فعالیت کاربران در سایت را مواردی دانست که موجب آزار و هم چنین گیج شدن آن ها در وب سایت می شوند . بانس ریت معیاری از تعامل است که نشان دهنده میزان لذت بردن مردم و بازدید کننده ها و تعامل آنها با محتوای وب سایت شما به شکلی عمیق می باشد. اینکه این معیار چگونه مورد اندازه گیری قرار می گیرد و چه مواردی می تواند بر روی آن تاثیر گذار باشد، هنوز تا حدودی مبهم می باشد.

گوگل آنالیتیکز بانس ریت را به عنوان درصدی از بازدید کننده گان تعریف می کند که پس از ورود به صفحه اول سایت شما بدون ارتباط برقرار کردن با محتوای آن، از سایت خارج شده است. داشتن یک بانس ریت بالا معمولا نشان دهنده این است که وبسایت شما کاربر پسند نمی باشد. به احتمال بسیار زیاد، دارای طراحی ضعیف و مسائل مرتبط با استفاده و کاربری می باشد و یا اینکه محتوای درج شده بر روی آن چیزی نیست که مخاطب در پی به دست آوردن آن باشد. بانس ریت یک شاخص مهم کیفیت برای هر بازاریابی در نظر گرفته می شود که در پی نگهداشت تعامل کاربر و تبدیل کاربر به مشتری نهایی می باشد . تمامی مواردی که به خروج بازدیدکننده از وب سایت مربوط میشود را میتوان در گروههای زیر دسته بندی نمود.
• بر گزینه بازگشت به صفحه قبلی کلیک می کند
• یک پنجره یا زبانه را می بندد
• در زبانه یا پنجره باز شده آدرس جدیدی را تایپ می کند
• بر روی لینک خارجی دیگری کلیک می کند که در این زبانه باز می شود
• تعاملی با سایت ندارد یا اصلا در طی مدت زمان ۳۰ دقیقه، کاری انجام نمی دهد (۳۰ دقیقه مدت زمان یک دوره بازدید از یک صفحه است(

۴. بانس ریت (نرخ پرش کاربران) تعدیل شده
برای انواع صفحات اینترنتی، اغلب یک بانس ریت استاندارد موضوع خوب و مناسبی است، اما برای وبلاگ ها این نرخ شاید چیز دقیقی نباشد. زمانی که یک بازدید کننده یک مطلب منتشر شده از طرف شما را بطور کامل مطالعه می کند و سپس آن صفحه را می بندد، این فرد به عنوان یک کاربر پرش کرده از سایت ثبت می شود. اغلب یک بازدید کننده به چیزی در حدود ۱۰ تا ۱۵ ثانیه زمان برای ارتباط برقرار کردن با سایت یا محتوای شما نیاز دارد. این کار باعث می شود تا این معیار برای بازاریابی محتوایی دقیق تر اندازه گیری شود و درک بهتری از کیفیت صفحات سایت در اختیار شما قرار دهد .

۵. بانس ریت؛ نرخ پرش (در مقابل اگزیت ریت) نرخ خروج
بانس ریت یعنی نرخ خروج یا نرخ پریدن بازدید کنندگان، و به درصدی از بیننده ها گفته می شود که پس از ورود به سایت، بدون اینکه بخواهند صفحات دیگر سایت را ببینند، تب مرورگر را می بندند.در مقابل اگزیت ریت به درصدی گفته می شود که کاربر وارد سایت شده، پس از مطالعه یا بدون مطالعه ی آن برگه، بر روی یک لینک خارج شونده (Outbound Link) کلیک کرده و از سایت خارج می شود.

۶. بانس ریت مناسب برای یک سایت چه مقدار است
نرخ پرش مناسب بر اساس فاکتورهای مختلفی در وب سایت تعریف میشود: از قبیل نوع سایت، نوع صفحه، صنعت، قصد کاربر، اعتبار برند و بسیار فاکتورهای دیگر می تواند متفاوت باشد. متوسط نرخ پرش برای قرار گرفتن به عنوان یک معیار به قرار زیر می باشد
• ۴۰-%۶۰ برای وبسایت های انتشار دهنده محتوا
• ۳۰- %۵۰برای وبسایت هایی که در پی ایجاد مشتری بالقوه هستند
• ۷۰- %۹۸برای وبلاگ ها
• ۲۰ – %۴۰ برای وبسایت های خرده فروشی
• ۱۰- %۳۰ برای وبسایت های عرضه کننده خدمات
• ۷۰- %۹۰ برای صفحات فرود ؛ صفحه ای که کاربر با کلیک کردن بر روی لینکی و یا تایپ مستقیم آدرس آن وارد سایت شما میشود را صفحه فرود میگویند.

۷. فرمول تقریبی بونس ریت
بازدید کننده هایی که از یک صفحه خارج میشوند، تقسیم بر تعداد همه بازدید کننده ها . این عدد درصدی تقریبی توسط گوگل آنالیتیک و الکسا نیز در اختیار ما قرار میگیرد . هر چه این عدد کوچکتر باشد، نشان میدهد که وبسایت ما بیشتر مورد علاقه بازدیدکنندگان قرار گرفته است

۸. راهکارهای کاهش Bounce Rate و افزایش حضور کاربر در وب سایت
طراحی سایت باید به صورت حرفه ای باشد تا بتواند کاربر را جذب خود نماید . طراحی سایت باید متناسب با فعالیت سایت باشد تا کاربر بتواند در نگاه اول به موضوع وب سایت و همچنین اهداف آن پی ببرد . چیدمان بخش های مختلف سایت باید استاندارد باشد و کاربر بتواند به راحتی به بخش های مختلف آن دسترسی پیدا کند . استفاده از عکس های متحرک و جلوه های ریز می تواند از عواملی باشد که کاربر را مجذوب خود کند بنابراین استفاده از این موارد در طراحی سایت توصیه می شود . برای افزایش بازدید از سایت باید به تبلیغ سایت در اینترنت پرداخت .
بهینه سازی سایت و آگهی اینترنتی در سایت های پربازدید از جمله بهترین راه های تبلیغات اینترنتی هستند باید توجه داشت که تبلیغات متمرکز و موثر یکی از ارکان موفقیت یک وب سایت است .در ادامه مواردی را که باعث خروجی ناگهانی کاربر از یک وب سایت میشود را بررسی می کنیم.

۱.۸ بررسی آمار سایت
آمار وب سایت خود را دقیقا بررسی نمایید و دقت نمایید که کاربران شما بیشتر از چه صفحاتی بازدید داشته اند و چه بخشهایی از سایت شما برای آنها جذاب تر بوده است با بررسی آمار سایت متوجه میشوید کدام کلمات کلیدی بیشترین مخاطبین را به سمت وب سایت شما کشیده است و میتوانید خودتان را در آن موضوعات تقویت نمایید.

۲.۸ استفاده از قالب استاتیک
با توجه به گسترش روزافزون تکنولوژی و دسترسی افراد به دنیای مجازی ، محتوا از اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.بنابراین استفاده از قالب های استاتیک دیگر جایی در فضای مجازی ندارند و جای خود را به قالب های داینامیک داده اند.استفاده از قالب های داینامیک به شما این امکان را می دهد تا بتوانید محتوای خود را بروز کنید که انجام اینکار می تواند درسئوی سایت شما موثر باشد .

۳.۸ استفاده زیاد از کلمات کلیشه ای و تکنیکی
این روش نیز یکی از اشتباهات در طراحی سایت می باشد.توجه داشته باشید که مطالبی که در وب خود قرار می دهید به صورت ساده بیان شده باشد تابازدیدکننده را از دست ندهید.

ادامه مقاله در صفحه بعد:

۴.۸ مشخص نکردن هدف وب سایت
از مهمترین اصول در طراحی سایت تعیین هدف در سایت می باشد.طراح سایت باید قبل از طراحی سایت هدف خود را از طراحی سایت مشخص کند ومشتریان نیز بتوانند هدف خود را در برخورد با وب سایت شناسایی کنند ومانع از سردرگمی کاربر شوندکه این سر درگمی میتواند باعث خروج کاربر گردد.

۵.۸ استفاده از Flash
استفاده از Flash در طراحی سایت حجم بالایی را صرف می کند و مهمتر اینکه محتوای فایل های Flash توسط کرولرهای موتورهای جستجو خوانده نمی شوند بنابراین استفاده از سایت را مشکل خواهد کرد.از معایب دیگر سایت فلش این است که توسط موبایل پشتیبانی نمی شود.و هنگام استفاده کاربر به درستی نمایش داده نشده و باعث خروج کاربر میشوند.

۶.۸ نمایش هر صفحه در پنجره ی جدید
یک طراح خوب می داند که نباید در سایت خود لینکهای زیادی را در پنجره ها و صفحه های جدید باز کند زیرا این کار کاربر را فراری خواهد داد و موجب کاهش سرعت مرورگر می شود.

۷.۸ زیاد تبلیغ نکنید
وب سایتهایی که به محض ورود کاربر چندین پنجره تبلیغاتی باز میشود. باعث آزار کاربر میشود و کاربر را ترغیب به خروج از وب سایت می نماید .تا جایی که ممکن است از تبلیغات پاپ آپ استفاده نکنید.

۸.۸ چک نکردن وب سایت:
این روش یکی از مهترین اصول در طراحی سایت می باشد.یک طراح حرفه ای نباید فراموش کند که یک وب سایت نیاز به چک کردن دارد و می تواند با استفاده از ابزارهایی مانند Google Webmaster Tools و Bing Webmaster Tools به راحتی با مشکلات وب سایت رو برو شود .چک کردن یک وب سایت می تواند مشکلات فنی و غیرفنی را مشخص نمایدو مانع از برخورد کاربر با این مشکلات میشود.

۹.۸ صفحه اول وب سایت را شلوغ نکنید
برای صفحه اول وب سایت خود بین ۵ تا ۱۹ موضوع برای لینک قرار دهید و برای هر موضوع یک فایل تصویر و چند خط توضیح کافی است در صورتی که آن مطلب برای کاربر جذاب باشد با کلیک بر روی ادامه متن به صفحه مخصوص آن مطلب میرود و شروع به خواندن میکند پس نیازی نیست تمام موضوع خود را به صورت کامل در صفحه اول سایت نشان دهید .به عنوان مثال بسیاری از کاربران به علت سادگی طراحی صفحه اول ، استفاده از موتور جستجوی Google را به موتور جستجوی yahoo ترجیح می دهند.

۱۰.۸ برای وب سایت عنوان جذاب انتخاب کنید
انتخاب یک عنوان جذاب برای وب سایت می تواند نقش مهمی را برای جذب کاربر به یک وب سایت داشته باشد. سعی نمایید یک عنوان مفید و مختصر که هم کلمه کلیدی مورد نظر طراح سایت در آن بکار رفته باشد و هم مفهوم اصلی مطلب در چند کلمه بیان شده باشد انتخاب شود عنوان مطلب شما اولین بخشی است که در صفحه نتایج جست و جوی گوگل دیده میشود و باید آنقدر جذاب باشد که از میان صدها وب سایت رقیب کاربر را به سمت وب سایت شما هدایت نماید.

۱۱.۸ دسته بندی مطالب در رابط کاربری
در طراحی منوها دقت کنید و مطالب خود را به نوعی دسته بندی کنید که برای کاربر به سهولت قابل پیدا کردن و دسترسی باشد. کاربر باید بتواند بخش های سایت را در منوی سایت ببیند و با مراجعه به هر بخش مطالب دسته بندی شده در آن را ببیند برای راحتی کاربر می توان از چند منوی مختلف استفاده نمود و یک منو برای مطالب سایت ، منوی دیگر برای بخشهای تماس و درباره و….استفاده شود.عدم توجه به دسته بندی صحیح می تواند باعث سردر گمی کاربر شده و باعث خروج ناگهانی از وب سایت گردد.

۱۲.۸ ایجاد پست تصادفی
طراح سایت می تواند در سایدر بار وب سایت خود بخشی به نام پست تصادفی ایجاد نمایدکه مطالب محبوب و پر ارجاع وب سایت مورد نظر را از دسته بندی های مختلف نمایش دهد با این کار بازدیدکنندگان وب سایت به صورت تصادفی مطالبی را میبینند که ممکن است به آن علاقه مند باشند و همین موضوع باعث ماندگاری بیشتر بازدیدکننده در وب سایت میشود. و بارها اتفاق افتاده که یک کاربر که قصد خروج از یک وب سایتی را داشته است با مشاهده یک تصویر یا مطلب تصادفی به سراغ آن میرود و زمان بیشتری را در وب سایت ماندگار میشود.

۱۳.۸ انتخاب دامنه ی مناسب با پسوندی مناسب
دامنه بخشی از هویت یک سایت اینترنتی موفق می باشد. هر اندازه دامنه یک سایت ساده و دارای معنی باشد، موفقیت وب سایت نیز به همان اندازه افزایش خواهد یافت.در نام گذاری دامنه، دامنه ای انتخاب شود که به فارسی یا انگلیسی یا هر زبان دیگری، معنی درستی بدهد و اگر تلفیقی هست، تلفیقی از یک زبان باشد نه چند زبان. قطعا کسی انتظار ندارد یک سایت خبری، پسوند biz داشته باشد . بنابراین انتخاب پسوند نیز در نام گذاری دامنه یک پرتال از جایگاه مهمی برخوردار است .

۱۴.۸ سرعت پردازش صفحات وب سایت
از نکاتی که بسیار حائز اهمیت می باشد سرعت پردازش صفحات وب سایت می باشد زیرا اگر وب سایت شما مدت زیادی را برای لود شدن صرف کند کاربر از ادامه دادن کار خود منصرف خواهد شد. یک صفحه باید حداکثر در ۲۰ ثانیه بارگذاری شود در غیر این صورت شما نصف بازدیدکنندگان و مشتریان خود را از دست خواهید داد . با روشهای زیر می توانید سرعت سایت خود را افزایش دهید.
• از تصاویر فشرده شده و کم حجم استفاده کنید و سایز تصاویر را مناسب با محتوی خود انتخاب نمایید نیاز نیست برای یک مطلب ۵۰۰-۶۰۰ کلمه ای از تصویر ۱۵ مگابایتی استفاده گردد. بایستی قبل از انتخاب یک تصویر اندازه و حجم آن را کاهش دهید و این نکته را مد نظر قرار داد که تصاویر با حجم بالا مهمترین عامل کاهش سرعت سایت می باشد.
• از پلاگین های کش کردن مانند total cache 3W برای وردپرس استفاده نمایید این افزونه تاثیر زیادی در افزایش سرعت وب سایت دارد.
• از یک قالب سبک در طراحی سایت استفاده نمایید تا وب سایت شما سریعتر بارگذاری شود.
• از CDN ها یا شبکه های تحویل محتوا استفاده نمایید این شبکه ها با سرورهای خود در سراسر جهان باعث میشوند هر کاربری که قصد مراجعه به وب سایت را دارد بتواند از نزدیک ترین سرور از نظر موقعیت جغرافیایی به خودش وب سایت را مشاهده نماید.
• تغییر هاست هم می تواند یکی از گزینه ها برای افزایش سرعت وب سایت باشد (در صورتی که دیگر گزینه ها جواب ندهد).

۱۵.۸رعایت فاصله
در طراحی وب سایت رعایت فاصله بین متون ،عکس ها و سایر عناصر تاثیر بسزایی دارد زیرا رعایت نکردن این فواصل باعث خستگی چشم بیننده می شود.رعایت فاصله می تواند در تعادل طراحی تاثیر داشته باشد و مانع خروج ناگهانی کاربر از وب سایت گردد.
۱۶.۸ لینک های میانبر (NAVIGATION LINKS)
برای اینکه کاربران بتوانند به راحتی و با سرعت بیشتر به اطلاعات و محتوای سایت دسترسی پیدا کنند باید منوی وب سایت شما دارای لینک های مشخص باشد به عبارتی بازدید کننده موقعیت خود را پس از چند دسته بندی شناسایی کند.منوهای درختی نمونه ای از منوی استاندارد می باشند .

۱۷.۸ استفاده از قلم مناسب
استفاده از فونت خوانا و مناسب برای سایت از اصولی مهم در طراحی وب سایت می باشد.سعی کنید در متونی که می خواهید وارد سایت کنید از بولد کردن حروف مهم استفاده کنید.به عبارتی متن خود را ویرایش کنید .این عمل کمک زیادی به کاربر در خواندن و استفاده از متن وب سایت می کند و مانع خروج ناگهانی کاربر از وب سایت می گردد.

۱۸.۸ رعایت اصل سئو بهینه سای موتورهای جستجو
سئو به معنای ایجاد صفحات وبی است که برای موتور های جستجو با ارزش و جالب است. سئو یک فرایند کاملا علمی و تقریبا وقتگیر است که جزئیات آن دائما در حال تغییر است. بهینه سازی صفحات وب به این معناست که وب سایت شما در نتایج جستجو بالاترین رتبه را داشته باشد.به عبارت دیگر لینک صفحه یا صفحاتی از سایت شما در ازاء جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با خدمات و یا محصولات سایت در بالاترین رتبۀ نتایج جستجو قرار گیرد . با ایجاد کلمات کلیدی برای هر صفحه از وب سایت می توانید در بین جستجوگر گوگل در بهینه سازی سایت کمک کنید .

۱۹.۸ ثبت یک نام تجاری
برای افزایش بازدید از سایت خود می توانید لینک ارتباط با ما و تماس با ما را در صفحه اصلی قرار دهید همچنین با ایجاد نام ،هدف و همچنین لوگوی مناسب می توانید تعداد بازدیدکننده از سایت خود را افزایش دهید .لوگو و شعار سایت باید در بالا و سمت چپ تمام صفحات وب قرار بگیرد.

۲۰.۸ سازگار بودن با همه ی مرورگرها
طراحی وب سایت باید به گونه ای انجام شود که با همه ی مرورگرها قابل اجرا باشد.اگر وب سایت از استاندارد c3w پیروی کند سایت شما با همه ی مرورگرها سازگار خواهد بود . باید در طراحی وب سایت دقت کنید تا در تمامی مرورگرها همانند Chrome, IE, Firefox, Safari و حتی Opera به طور صحیح به نمایش گذاشته شود.

۲۱.۸ کدهای شما استاندارد باشند
برنامه نویسان باید به این نکته توجه داشته باشند که حدود ۳۵ درصد از کاربران از سایر مرورگرها غیر از اکسپلورر استفاده می کنند و تقریبا نزدیک به صدها نوع مختلف از مرورگرها وجود دارد و تعداد حتی بیشتری برای PDA ها، تلفنهای همراه، و دستگاه های الکترونیکی لوکس دیگری که می توانند به اینترنت متصل شوند موجود می باشند بنابراین طراحان سایتی که می خواهند سایت طراحی شده در پلتفرمهای مختلف بخوبی کار کند می توانند کدهایشان را با استانداردهای c3w بنویسند.سازمان c3w سرویس آنلاینی (http://validator.w3..org) را برای بررسی معتبر بودن کدها به عموم ارائه داده است .

۲۲.۸ خستگی در تصمیم گیری
تحقیقات روانشناسی در طراحی وب سایت نشان داده است که اگر تعداد گزینه های پیش روی یک مشتری یا بازدید کننده زیاد باشد، احتمال اینکه مشتری نتواند هیچ کدام را انتخاب نماید بالا میرود. اگر وب سایت شما شلوغ باشد، نرخ پرش ها در سایت شما بالا میرود ولی نتیجه گیری از این تغییر مکان ها کمتر خواهد شد. بهتر است که از شلوغی وب سایت پرهیز شود، گزینه های انتخاب، دکمه های جابه جایی را تا جایی که امکان دارد کم و کاربردی کنید تا مانع خروج کاربر گردد.

۲۳.۸ قالب نوشتاری
پژوهش های کاربردی در مطالعه کاربران سایت ها نشان داده شده است که افراد دوست دارند متن هایی با عرض های کوتاه را بخوانند تا متن هایی با عرض تمامی صفحه نمایش. بهتر است در طراحی سایت خود در صورتی که میخواهید متنی نگارش کنید، عرض صفحه را به ستون های کوتاه تر تبدیل کنید و سپس به نگارش در آن ستون ها بپردازید تا جواب بهتری بگیرید. همچنین همیشه در کنار نوشتارهای خود، از تصاویر استفاده کنید. بسیاری از محققین اثبات کرده اند که یک تصویر مناسب میتواند جایگزین هزاران خط متن شود . همانطور که در انتخاب متن و چگونگی نگارش آن باید توجه داشت در انتخاب تصاویر مرتبط با منظور ما نیز باید دقت زیادی داشت .

۲۴.۸ ارتباط با رویدادها
استفاده از رویدادهای روزانه در چینش و چگونگی ارائه محصولات میتواند نتیجه خوبی داشته باشد. به طور مثال در فصل بهار، متناسب با رنگ طبیعت چینش محصولات و یا حتی رنگ بندی سایت میتواند به القای حس بهتری به مشتری کمک نماید .

۲۵.۸ حداقل اسکرول
این موضوع برای صفحه اول وب سایت بسیار مهم است. با استفاده از لینک، ادامه مطالب خود را به صفحات دیگر منتقل کنید. این روش مورد پسند موتورهای جستجو نیز می باشد. مخاطبین سایت خود را با مطالب طولانی خسته نکنیدزیرا باعث خروج ناگهانی کاربراز وب سایت میشود.

۲۶.۸ استفاده از feedback های واکنشی
عوامل قابل کلیک مثل دکمه ها و لینک ها در وب سایت باید به گونه ای طراحی شوند که کاربر متوجه قابل کلیک بودن آن ها بشود . علاوه بر عوامل قابل کلیک باید به کاربر دستورالعمل واضح و روشنی جهت پر کردن فرم ها یا کلیه فرایند های موجود در وب سایت داده شود تا کاربر بداند چه موقع کارش به پایان می رسد . پیغام ها و توضیحات خطا در صورتی که به گونه ای مناسب طراحی نشوند خود می توانند عاملی مهم در افزایش bounce rate باشند . مثلا اگر در فرمی خطایی صورت گرفت پیغام خطا در همان قسمت input وارد شود و از نمایش پیغام خطا توسط pop up اجتناب شود.

۲۷.۸ استفاده نکردن از موزیک در پس زمینه وب سایت
یکی از مواردی که می تواند برای بسیاری از کاربران آزار دهنده باشد مخصوصا زمانی که مدت طولانی با صفحه وب سایت تعامل دارند استفاده از موزیک در متن وب سایت است. سئوالی که می تواند اینجا مطرح شود این است که چند درصد از کسانی که وارد یک وب سایت با پس زمینه موزیک دار، شده اند باقی خواهند ماند و چند درصد خارج خواهند شد؟ افراد برحسب سلیقه، عوامل محیطی، فرهنگ، اعتقادات و…ممکن است به نوع خاصی از موسیقی علاقه نشان دهند.

۲۸.۸ منتظر گذاشتن کاربران بدون هیچ توضیحی
هیچ کس انتظار کشیدن را دوست ندارد. مخصوصا زمانی که مشخص نیست چرا و به چه علت باید منتظر بماند. درست است که انتظار در دنیای وب امری اجتناب ناپذیر است، اما همواره می توان به کاربران گفت که به انتظار چه نشسته اند. اگر کاربران بدانند که در پشت صحنه چه در حال رخ دادن است با آرامش بیشتری منتظر می مانند. پس هر زمان که در حال بارگذاری محتوای جدید برای سایتتان هستید، زمانی که قرار است عکسی با کیفیت بالا در صفحه لود شود، اوقاتی که سرور شما به هر دلیلی دچار مشکل شده است و یا هر اتفاق مشابه دیگری که نیازمند صبر و بردباری کاربران است، به کمک یک نوار وضعیت پیشرفت یا یک انیمیشن ساده که با متن مناسب همراه است آنها را در جریان بگذارید.

۲۹.۸ لوگویی که به صفحه اصلی لینک نباشد
لینک کردن لوگوی وب سایت به صفحه اصلی، به روشی متداول تبدیل شده است و تقریباً در اکثر وب سایتها انتظار می رود که لوگو به صفحه اصلی برگردد. در بسیاری از وب سایتها از لوگو به عنوان تنها لینک به صفحه اصلی استفاده می شود و این یک مسئله جا افتاده در بین طراحان وب سایت و وبگرد ها می باشد و عدم توجه به این موضوع می تواند باعث ناخرسندی کاربر گردد.

۳۰.۸ قرار دادن عکس پس زمینه بدون رنگ پس زمینه
استفاده از تصاویر پس زمینه در طراحی سایت بسیار مرسوم است اما باید به یاد داشت که ممکن است این تصاویر به هر دلیلی غیر فعال شوند و قابل رویت نباشند. در چنین مواردی ممکن است نا هماهنگی های بسیاری در طرح وب سایت به وجود بیاید. مانند خوانده نشدن متون به دلیل همرنگ بودن با رنگ زمینه . بنابراین احتیاج است که از رنگی مشابه رنگ تصویر پس زمینه بعنوان رنگ پس زمینه استفاده کرد تا متن غیر قابل خواندن نگردد و از به وجود آمدن ناهماهنگی جلوگیری گردد.

۳۱.۸ استفاده از متن “justify” شده
استفاده از متن justify یک راهنمایی برای داشتن وب سایت مفید می باشد . متن “justify” شده به نظر تمیز و مرتب به چشم می آید، ولی میتواند باعث بوجود آمدن مشکلات خوانایی شود، مخصوصاً برای کسانی که به بیماری “Dyslexic” مبتلا هستند یعنی کسانی که سخت می توانند فواصل نا هماهنگ در متون “justify” شده را تشخیص دهند و باعث خروج ناگهانی از وب سایت می گردد.

۳۲.۸ لینک های خروجی
اگر طراح وب در موضوعات صفحات وب سایت و در جاهای مختلف وب سایت به سایتهای دیگر لینک داده است حتما باید تنظیم نماید که لینکها در پنجره جدید از خود محیط وب سایت باز شوند تا کاربر اگر روی لینکی کلیک کرد به همراه آن لینک از وب سایت خارج نشود.با این راهبرد می توان کاربر را بر روی صفحه وب سایت نگه داشت و مانع خروج ناگهانی از وب سایت گردید.

۳۳.۸ توجه به کامنت های کاربران
بعد از ارسال هر مطلب در وب سایت، آن را زیر نظر داشته باشید و اگر کاربری برای مطالب شما کامنت گذاشت و یا سئوالی پرسید و یا خواسته ای داشت به آن جواب بدهید و حتما رسیدگی نمایید و با این کار عملا با کاربران وب سایت خود تعامل بهینه ای برقرار نموده اید و اینکار نقش مهمی برای ماندگاری بیشتر کاربران در وب سایت شما را دارد.

۳۴.۸ در مورد صفحات ۴۰۴ مراقب باشید
صفحات۴۰۴ صفحاتی هستند که به کاربر نشان می دهند که صفحه مورد نظر وجود ندارد. ممکن است در سایت مورد نظر شما صفحه ای حذف شده باشد و یا صفحه ای که قبلا منتشر کرده اید را به دلایلی پاک کرده باشید اما لینک آن هنوز در جاهایی در صفحات دیگر وب سایت خود و یا دیگر وب سایتها وجود دارد و هنوز کاربرانی برای خواندن آن بر روی لینک کلیک میکنند . که با خطای server not found مواجه میشوند که این مطلوب نمی باشد باید این کاربران به صفحه ۴۰۴ مناسب هدایت شوند تا بتوانند در ادامه بخش دیگری از وب سایت شما را برای مطالعه انتخاب کنند .در نتیجه مطلوب است یک صفحه ۴۰۴ زیبا با یک متن مناسب طراحی نمایید.تا کاربر با یک صفحه نامناسب برخورد نکند ومانع خروج ناگهانی از وب سایت گردید.

۳۵.۸ اضافه کردن قسمت جستجوی به وب سایت
بسیاری از کاربران هنگامی که وارد یک وب سایت میشوند ولی نمی توانند مطلبی را که به دنبال آن بوده اند را در منوها و قسمتهای مختلف وب سایت پیدا کنند دچار سردرگمی میشوند و با استفاده از یک قسمت جستجوی قوی در وب سایت میتوان سریع به نتایج دلخواه رسید بعنوان مثال برای سیستم مدیریت محتوی وردپرس پلاگین جست و جوی پیشرفته وجود دارد که به صورت رایگان قابل دانلود است.با اضافه کردن قابلیت جستجو در وب سایت میتوان مانع از سر درگمی کاربر شده و مانع از خروج ناگهانی از وب سایت گردد .

۳۶.۸ اضافه کردن موضوعات مرتبط به صفحات وب سایت
وقتی که یک بازدید کننده مطلبی را در وب سایت شما مطالعه می کند در پایان آن، سایر مطالبی که از نظر موضوع با آن مطلب نزدیک هستند را معرفی و به خواننده پیشنهاد نماییم و چون در این زمان فضای ذهنی کاربر در آن لحظه درگیر آن موضوع است علاقه دارد سایر مطالب مرتبط در آن زمینه را هم مطالعه نماید و مانع خروج کاربر از صفحه وب شما شود. اگر از وردپرس استفاده می کنید با نصب پلاگین مطالب مرتبط به راحتی می توانید این قابلیت را به وب سایت خود اضافه نمایید.

۹. گوگل Analytics
گوگل Analytics سرویس رایگانی است که توسط گوگل ارائه شده است. توسط این سرویس می توان آمارها و گرافهای با ارزشی را در مورد بازدید کنندگان یک سایت بدست آورد. این محصول بیشتر از آنکه برای صاحبان سایت ها مفید باشد، برای بازاریابهای اینترنتی مفید است، یعنی اساسا همان چیزی که گوگل Analytics برای آن منظور یعنی تحلیل وب، بوجود آمده بود. گوگل Analytics ، پر استفاده ترین تحلیلگر آماری بازدید کنندها تحت وب است و در حال حاضر بیش از %۵۷ از ۱۰.۰۰۰سایت معرف جهان، از آن استفاده می کنند. یک بررسی دیگر، نشان میدهد که گوگل Analytics در بیش از %۴۹.۹۵از سایت های معروف جهان استفاده شده است . گوگل آنالیتیک، منابع ورود بازدید کنندگان را مشخص می کند که شامل موتورهای جستجوگر، تبلیغات نمایشی، شبکه های پرداخت در ازای کلیک، ایمیلهای تبلیغاتی، و لینکهایی از مستندات دیجیتالی دیگر نظیر PDF است . با ترکیب گوگل آنالیتیک و گوگل ادوردز، کاربران می توانند کیفیت صفحات سایت ها و میزان درآمد زایی از آنها را محاسبه کنند.

۱۰. نتیجه گیری
تلاش برای کاهش بونس ریت در طراحی سایت همواره وجود دارد چون نرخ پرش بالا یعنی نارضایتی کاربران از وب سایت ومفید نبودن وب سایت برای بازدیدکنندگان و وب سایتی که کاربران از آن ناراضی باشند در نتایج گوگل جایگاهی نخواهد داشت.کاهش Bounce rate یعنی رضایت بازدیدکنندگان ، فروش بیشتر و در نتیجه سود دهی بیشتر وب سایت را به همراه خواهد داشت. این کاهش در یک وب سایت با رعایت اصول ذکر شده فوق امکان پذیر است و با رعایت این اصول ذکر شده در این مقاله طراح یاد می گیرد که چگونه بعد از جذب بازدید کننده او را در سایت نگه دارد و با روشهای مختلف اجازه ندهد کاربر سریعا از سایت خارج گردد.هرچه قدر کاربر بیشتر در وب سایت حضور داشته باشد علاقه اش به مطالب شما بیشتر است و بهتر وب سایت شما را در آینده دنبال می کند و نتیجه این عمل سوددهی بیشتر برای مدیر سایت می باشد.

(Ord Site) معنای بهینه سفارش طراحی وب سایت

O: Optimization order, R: Rearrange, D: Design & Development of website content; Digital Marketing, S: Seo & Social Networks Industrial Promotion, I: Investigation best high-tech programming methods

ORDSITE مرجع مطمئن طراحی سایت و بهینه سازی وبسایت برای موتورهای جستجو، سئو SEO حرفه ای؛ طراحی وب سایت تخصصی موسسات، پزشکان، املاک، اشخاص، فروشگاه اینترنتی؛ تولید محتوای بهینه وب سایت و فروشگاه اینترنتی؛ طراحی اپلیکیشن مبایل اندروید و IOS

طراحی فروشگاه اینترنتی

گروه طراحی سایت اُرد Ordsite

طراحی حرفه ای وب سایت - سئو - تولید محتوا

روز شمار خدمات طراحی سایت ORD SITE
تولید محتوای وب سایت ۷۹%
طراحی وب سایت پایه ارزان ۶۲%
طراحی فروشگاه اینترنتی ۵۰%
بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو و رنک گوگل ۷۰%
اینفوگرافیک و طراحی استیکر تلگرام ۸۸%

سفارش آنلاین

برای سفارش آنلاین طراحی وب سایت، تولید محتوا و بهینه سازی سئو سایت، کافیست فرم سفارش آنلاین را تکمیل نموده و ارسال نمائید. سفارش شما با دقت زیاد و سریع بررسی میشود.