بازاریابی محتوا شبکه اجتماعی موبایل

اهمیت و ضرورت بازاریابی محتوا از منظر شبکه های اجتماعی

در باب اهمیت بازاریابی محتوایی شغل جدیدی به نام مدیر محتوا

توسعه برند تجاری، افزایش آگاهی و افزایش اعتماد از طریق بازاریابی محتوایی امکان می‌پذیرد. این مدل بازاریابی موقعیت منابع اطلاعاتی کسب و کارها را معتبرتر و قابل ‌اعتمادتر می‌کند. اشتراک گذاری و ترویج محتوای مرتبط با صنعت کاربران بیشتری را به پلتفرم‌های دیجیتال و شبکه اجتماعی و همچنین خطوط تولید شما جذب می‌کند. در اینجا با نگاهی به مزایای بالقوه بازاریابی محتوایی اقداماتی را معرفی می‌کنیم که کسب و کارها با انجامشان مشتری بیشتری به خود جذب می‌کنند:

«مدیر محتوا» به‌عنوان یک موقعیت شغلی جدید

فردی که این نقش را بر عهده دارد (Director of content) واحد فروش و فعالیت‌های بازاریابی را برای کسب اطمینان از یکسان بودن اهداف دو دپارتمان یادشده هماهنگ می‌سازد. این رهبر همچنین با ترسیم چشم انداز آینده بهترین استراتژی‌های بازاریابی محتوا از جمله وبینار (webinar)، ویدئو و پست های وبلاگی خاص را پیشنهاد می‌کند.

مدیر تولید محتوای وب سایت با شکل دادن به استراتژی ها و نظارت بر اجرا از متمرکز بودن پیام ها و همگام بودن آن با اهداف برند اطمینان حاصل می‌کند. افراد در این موقعیت شغلی می بایست در زمینه های ایجاد مدیریت و توزیع محتوا در پلتفرم‌های مختلف رویکردهای بهینه اتخاذ و تا حد امکان مشتریان هدف بیشتری را به شرکت سرازیر کنند.

بهینه سازی موبایل امری حیاتی است گزارش مرکز تحقیقات اینترنتی پیو Pew در سال ۲۰۱۴ نشان می دهد ۹۰ درصد آمریکایی های بالاتر از ۱۸ س ال تلفن همراه دارند و در این میان ۶۰ درصدشان از گوشی هوشمند استفاده می‌کنند. تقریبا ۶۰ درصد از بزرگسالان آمریکایی تبلت دارند. نظر به این ضریب نفوذ قابل توجه، جای شگفتی نیست که در گزارشی دیگر از موسسه مالی مورگان استنلی (Morgan Stanley) نتیجه گرفته اند کاربری وب موبایل از سیستمهای لپ تاپ تجاوز خواهد کرد.

این مطالعه همچنین نتیجه گرفته با ارزان تر شدن گوشی های هوشمند، توجه جدی به بازاریابی محتوایی موبایل ضرورتی بیشتر می یابد. از این رو فارغ از اینکه محتوای بازاریابی تان به ش کل خبرنامه های ایمیلی، مقالات مستقل (white paper) یا پادکست تولید می شود، محتوا را برای دستگاههای همراه بهینه کنید. شکست در این گام اساسی به معنای این است که بخش عمده ای از مخاطبان خود را از دست خواهید داد.

ویدئوها باید به شکلی مطلوب روی گوشی یا تبلت پخش شوند. وبینارها باید افرادی را که از سیستم همراه استفاده می‌کنند، به خود جلب کنند. اندیشیدن به موفقیت در عرصه موبایل به معنای تضمین موفقیت و پیشگیری از افت منحنی رشد شرکتهاست.

تکامل پست های ویدئویی مهمان

بسیاری از شرکت‌ها به دنبال فرصت هایی هستند که ناشی از پست های وبلاگی و مقالات نوشته شده توسط مهمان های شناخته شده است. لیکن این روند تکاملی به س وی ویدئوهای مهمان گام برمی دارد.

بلاگرهای مهمان می‌توانند ویدئوهای باکیفیت و جذاب بسازند و درباره موضوعات مختلف آموزشی و اطلاعاتی محتوا تولید کنند. با توجه به مطالعات صورت گرفته درباره گزارشهای ویدئویی، استفاده از این ابزار برای جذب مخاطبان بیشتر به‌شدت توصیه می شود.

افراد بانفوذ و متعهد

 از افراد بانفوذ صنعت و حوزه کسب و کارتان برای ایجاد محتوای قابل اطمینان استفاده کنید و از آنها بخواهید مطالبی بنویسند که امکان توزیع شان توسط شرکت شما وجود داشته باشد. برای مثال ممکن است از یک مشاور شناخته شده بخواهید محصول تازه شما را نقد و بررسی کند. در این صورت می‌توانید با منتقل کردن بار کنترل محتوابه فردی حرفه‌ای، اعتماد و اعتبار بیشتری خریداری کنید.

یک شیوه مؤثر دیگر اینکه می‌توان در گروه ارتباطات بازاریابی با افراد با نفوذ گفت و گو کرد و فایل ویدئویی یا صوتی آن را در وب سایت یا شبکه اجتماعی شرکت قرار داد. از این فرد بانفوذ بخواهید این فایل را با دیگران هم به اشتراک بگذارد.

فروشگاه های فراگیر

برخی از شرکت‌ها با ایجاد منابع فروشگاهی فراگیر (one stop) به موفقیت‌های زیادی رسیده‌اند؛ در این فروشگاه‌ها که کلیه خدمات به صورت یکجا ارائه می شود بازدید کنندگان قادرند در برخی مسائل مرتبط با سازمان، چیزی یاد بگیرند. یک رویکرد، استفاده از مدل‌های دانشگاهی و ارائه دروس آنلاین، ماژول‌های ساختاری و ابزارهای خود آزمون است. عرضه محتوای آموزشی به مشتریان به‌شدت در افزایش بازدید و تعامل بیشتر با سایت مؤثر است. برای اطمینان از ارائه اطلاعات مفید به مشتری چک لیست تهیه کنید. آیا محتوای سایت شما از کیفیت لازم برخوردار است؟ آیا داده‌های شرکت بر اساس آخرین اطلاعات روز تولید شده‌اند؟

از فیدهای مشتری محوری استفاده کنید که به بازدید کننده امکان دسترسی به محتوای شبکه اجتماعی یا RSS را بدهد. یک روش دیگر جذب افراد با نفوذ در وب سایت است. برای این استراتژی یک رهبر انتخاب کنید و از او بخواهید از افراد شناخته ش ده حوزه کاری تان جهت تولید محتوا استفاده کند.

از گوگل پلاس و اسلاید شیر غافل نشوید

از فیس‌بوک فراتر بروید! شبکه‌های اجتماعی جدید مرزهای بازاریابی محتوایی را برای B2B کسب و کارهای بین شرکت‌ها گسترده‌تر کرده‌اند. گوگل با فناوری‌های جدید هر ساله اش مرزها را فراتر برده و شکی نیست گوگل پلاس بستر کاملاً جدیدی در شبکه‌های اجتماعی فراهم کرده است. بسیاری از شرکت‌ها برای انتشار اطلاعات بازاریابی محتواییشان از گوگل پلاس استفاده می‌کنند، حرفه‌ای‌های این عرصه بااتصال به این شبکه‌ها مقالات و عکس‌های شخصی و خانوادگی‌شان را با بقیه به اشتراک می‌گذارند.

شبکه اجتماعی دیگر یعنی اسلاید شیر نیز سهم مهمی در بازاریابی محتوایی دارد. در این شبکه کاربر می‌تواند فایل های ارائه بسازد و آنها را با گروه به اشتراک بگذارد. این فناوری موجب شده فعالان B2B برای ایجاد محتوای آشکار و جذاب بیشتر تلاش کنند.

نظر به آنچه تاکنون گفتیم، به‌سادگی می‌توان به اهمیت بازاریابی محتوایی پی برد. این صنعت هر روزه پیشرفت‌های نوینی را تجربه می‌کند و به کلیه شرکت‌های فعال توصیه می‌کنیم توجه ویژه‌ای به آن نشان دهند.

منبع:

ریپتون، ج.، ۱۳۹۳، در باب اهمیت بازاریابی محتوایی شغل جدیدی به نام مدیر محتوا، راهبرد، شماره ۲۲، اسفند ۱۳۹۳