بازاریابی محتوای سایت؛ استراتژی بلندمدت

استراتژی بازاریابی محتوایی مبتنی بر تولید محتوا و بهینه سازی سئو

بازاریابی محتوای وب سایت؛ استراتژی بلندمدت

مدیریت فروش

بیشتر استراتژی‌های بازاریابی و تبلیغات قدیمی بر دستاوردهای کوتاه مدت مبتنی بوده اند. به عنوان مثال، یک بیلبورد ممکن است چند ماه کارآیی خوبی داشته باشد اما در نهایت طراحی آن خسته کننده می‌شود و مجبورید از فضاهای تازه‌تر برای یک تأثیرگذاری دیگر استفاده کنید. این رویکرد هیچ ایرادی ندارد، به ویژه اگر بازگشت سرمایه مثبتی را شاهد باشید. اما اگر می‌خواهید در بلندمدت موفق شوید به یک استراتژی باقدرت ماندگاری بیشتر نیاز دارید. استراتژی‌های بازاریابی داخلی مانند SEO بهینه سازی سایت و بازاریابی رسانه‌های اجتماعی در روند کند نتیجه بخشی مؤثر هستند، اما برای پول من، هیچ استراتژی بلندمدتی بهتر از بازاریابی محتوا وجود ندارد. دلایل این موضوع را در زیر عنوان می‌کنیم.

تاثیر محتوا بر همه استراتژی‌های آنلاین وب سایت

اول، مهم است بدانیم که تولید محتوای وب سایت می‌تواند به عنوان یک استراتژی مکمل، تقریباً به هر استراتژی بازاریابی آنلاین دیگری کمک کندن

  • محتوا با ارائه فضای اینترنتی بیشتر و افزایش نفوذ دامنه به بهبود SEO کمک می‌کند.
  • منابع کافی برای یک کمپین بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و Digital marketing را فراهم می‌کند.
  • می‌تواند استفاده بیشتر از ایمیل را تقویت کرده و به عنوان مبنایی برای کمپین بازاریابی ایمیلی استفاده شود.
  • می‌تواند ارزش بالا آمدن صفحه شما و دیگر صفحات وب را بالا ببرد.
  • می‌تواند کمک کند روابطی با دیگر برندها و صنایع اینترنتی شکل دهید.

علاوه بر این تأثیرات تکمیلی مهم، محتوا برخی اثرات مثبت دارد که می‌توانند کارکردی مستقل داشته باشند

  • ترافیک اینترنتی تازه جذب می‌کند. اگر در حال تولید محتوا بر روی وبلاگ خودتان هستید، احتمال اینکه افراد شما را پیدا کنند و وب سایت شما را مرور کنند، بیشتر می‌شود. همچنین می‌توانید از طریق متصل کردن لینک پست وبلاگ‌هایتان با دیگر تکه‌های محتوای درون سایت، تعاملات اینترنتی بیشتر را تقویت کنید.
  • برای شما اعتبار آفرینی می‌کند. هر چقدر افراد بیشتری محتوای سایت را ببینند، بیشتر برند را به یاد می‌آورند و اعتبارتان نزد این افراد بیشتر خواهد شد.
  • اعتماد و وفاداری به برندتان را تقویت می‌کند. وقتی بازدیدکننده‌ای به هر دلیل به طور اتفاقی از سایت شما دیدن می‌کند، محتوای موجود می‌تواند اعتماد به برندتان را تضمین کند. تا زمانی که این محتوا قابل استناد، مفید و با کیفیت باشد. این روند ادامه خواهد داشت
  • می‌تواند بر مکالمات اثرگذار باشد. بار دیگر فرض می‌کنیم محتوای سایت شما باکیفیت است و به خوبی نوشته شده است. اگر شماره تماسی را در جای مناسبی درون محتوای سایت قرار داده باشید، می‌توانید افراد را به برقراری تماس مستقیم تشویق کنید که این موضوع می‌تواند به میانگین درآمدی بیشتر به ازای هر بازدیدکننده سایت منجر شود
  • می‌تواند جریان درآمدی مستقلی به همراه داشته باشد. اگر محتوای سایت شما به اندازه کافی قوی باشد، می‌توانید روی آن به عنوان سرویس جداگانه ای از شرکتتان حساب کنید؛ مثل eBook

ماندگاری همیشگی محتوای بادوام

ویژگی محتوای بادوام این است که هیچگاه از بین نمی رود. محتوای قابل به روز رسانی، محتوای خبری و دیگر اشکال تولیدات لحظه ای همگی اهمیت دارند و میتوانند بازدیدکنندگان زیادی را جذب وب سایت کنند. اما برخی اشکال محتوا وجود دارند که همیشه کاربرد دارند. به عنوان مثال، افراد همواره نیاز دارند نکته هایی را در مورد نحوه برقراری ارتباطات بهتر بدانند. با ظهور تکنولوژی های جدید، عوامل جدیدی به این ویژگی ها اضافه می شوند، اما می‌توانید با تغییراتی اندک مطالب قدیمی را همواره به روز و کاربردپذیر کنید. از آنجایی که محتوا به صورت تئوریک همواره دوام دارد، هیچ گاه ارزش خود را از دست نمی دهد و به یک سرمایه بلندمدت تمام و کمال تبدیل می‌شود.

محتوای سایت یعنی بازدهی مرکب

خوشبختانه بیشتر افراد با مفهوم ا سود مرکب آشنا هستند؛ یعنی وقتی ا سرمایه گذاری شما منجر به سود می شود، سرمایه اصلی رشد می‌کند و در هر دوره مرکب بعدی سود بیشتری و به دست می آورید. محتوا نیز همین کارکرد را دارد، چرا که کم و بیش ثابت است. اگر دوبار در هفته مطلبی منتشر و کنید، در اولین سال راه اندازی وب سایت خود ۱۱۰ مطلب خواهید داشت. سال دوم این تعداد به ۲۲۰ مطلب می رسد و سال سوم ۳۳۰ و به همین ترتیب ادامه می یابد. به علاوه، هر چقدر افراد بیشتری از صفحه اصلی سایت شما دیدن کنند، محتوای بیشتری را مطالعه می کنند و اثرات بیشتری را از هر مطلب خواهید دید. موضوع بعدی این است که ممکن است محتوا رشد کند، اما هرگز غیرضروری نخواهد بود. هر چقدر تکنولوژی ها و رویدادهای جدید به چشم انداز بازاریابی نفوذ می کنند، شکل و کارکرد محتوا نیز رشد می‌کند. در حال حاضر، تصاویر ویدئویی به تدریج جای محتوای نوشتاری را از نظر محبوبیت گرفته اند. اما بدون توجه به اینکه چه اتفاقی رخ می دهد، محتوا همواره کاربرد خواهد داشت و تنها چیزی که تغییر می‌کند شیوه ارائه و نحوه دسترسی افراد به آن است. بازاریابی محتوا ممکن است یک استراتژی بلندمدت باشد، اما هر چقدر زودتر سرمایه گذاری روی آن را شروع کنید، زودتر شاهد مزایای آن خواهید بود و برعکس، هر چقدر دیرتر کار را شروع کنید، دیرتر نتیجه خواهید گرفت. اگر در حال حاضر هیچ استراتژی محتوای مشخصی ندارید، وقت آن رسیده که یکی را ایجاد کنید. این استراتژی چه به صورت مستقل بر سودآوری سایت شما اثر بگذارد و چه ستون دیگر استراتژی‌های بازاریابی درونی شما باشد، از وجود آن پشیمان نخواهید شد.

منبع

دمرس، ج. و رضایی، م.، بازاریابی محتوا؛ استراتژی بلندمدت، خدمات پس از فروش، تیر و مرداد ۱۳۹۵، شماره ۲۷.