الگوریتم های بهینه موتورهای جستجو

موتور جستجوگر

کاربران وب همواره از موتور های جستجو انتظار دارند نتایج جستجویشان دقیق و مرتبط با موضوع باشد. هرچه نتایج جستجوی یک موتور جستجو گر دقیقتر و مرتبط تر باشد، محبوبیت بیشتری خواهد داشت و بنابراین کاربران بیشتری به آن مراجعه خواهند کرد. نتیجه جستجوی یک عبارت در موتورهای جستجوی مختلف ، نتایج یکسانی را در بر ندارد و عمدتأ نتایج متفاوتی را نمایش خواهند داد، حتی اگر همه آنها از پایگاه داده یکسانی استفاده کنند، بازهم نتایج جستجو متفاوت خواهد بود. دلیل تفاوت در ارائه نتایج در موتورهای جستجو، الگوریتم استفاده شده برای جستجو است. هر موتور جستجو ، برای صفحات وب از الگوریتم خاصی استفاده میکند که بسیار محرمانه است. این الگوریتم مجموعه ای از دستورالعمل ها است که نحوه جستجو و ترتیب قرار گرفتن نتایج جستجو را در خروجی مشخص میکند

خدمات جستجو

کاربران اطلاعات مورد نیاز خود را با روشهای گوناگونی در وب می یابند و ابزارهای متنوعی را در این راه به کار میگیرند. این ابزارهای جستجو به دو دسته تقسیم میشوند : موتورهای جستجو (search engine) و فهرست (directory)

موتور جستجو

در موتور جستجو ، جمع آوری اطلاعات بر عهده نرم افزار است. این نرم افزار اسپایدر (spider) یا روبوت (robot) نام دارد. پایگاه داده این موتورهای جستجوگرف بسیار بزرگ است و معمولا اطلاعات به روزتری را ارائه میدهد. مانند : گوگل و بینگ.

 فهرست

در این ابزار، عوامل انسانی به بررسی و تایید وبسایت ها میپردازند و بر اساس اطلاعاتی که از هر وبسایت به دست می آورند، آنها را گروه بندی میکنند. مانند : dmoz.com

تفاوت اصلی این دو گروه در این است که اطلاعات پایگاه داده موجود در گروه اول توسط نرم افزار جمع آوری میشود، حال آنکه این عملیات در گروه دوم توسط عوامل انسانی انجام میشود. با توجه به اینکه امروزه نقش فهرست ها بسیار کمرنگ شده است و موتورهای جستجو تقریبا آنها را از بازی خارج کرده اند، اما همچنان این تقسیم بندی سنتی وجود دارد.

 ابر جستجوگر

ابرجستجوگرها (meta search engine) اسپایدر ندارند و از نتایج جستجوی سایر موتورهای جستجو استفاده می کنند. روش این نوع جستجوگرها به این صورت است که ابتدا عبارت مورد جستجوی کاربر را به طور همزمان به موتور جستجوگرهای مختلفی ارسال می کنند، سپس طبق الگوریتم خود، نتایج نهایی را نمایش می دهند. مانند : dogpile.com

 الگوریتم های موتور جستجوگر

الگوریتم جستجو، به مجموعه ای از دستورات و قوانینی می گویند که بر اساس آن ، نتایج جستجو پردازش و در خروجی جستجوگرها به نمایش در می آید .

 الگوریتم های موتور جستجوی گوگل

از آنجایی که در بیشتر مواقع گوگل برای بدست آوردن نتایج بهتر، از دیگر موتورهای جستجو جلوتر است، انتخاب اول کاربران برای جستجو در اینترنت است، بنابراین در این قسمت به بررسی الگوریتم های این موتور جستجو پرداخته شده است.

  الگوریتم پاندا:

این الگوریتم گوگل بسیار مشهور است و طرفداران زیادی در بین وبمستران پیدا کرده است. یکی از دلایل این شهرت ، تغییرات زیادی است که در نتایج جستجو بوجود آورده است. گوگل ، نسخه های به روز شده متفاوتی برای این الگوریتم ارائه کرده که به طور کامل تمرکز این الگوریتم را بر روی محتوا گذاشته است. از مواردی که در الگوریتم پاندا مورد ارزیابی قرار میگیرد، میتوان به نکات زیر اشاره نمود:

١- محتوا کپی نباشد.

 ۲- برای مطلب گذاری در وبسایت، زمان و حوصله کافی صرف شده باشد.

 ۳- در محتوای وبسایت از عکس و ویدیو استفاده شده باشد.

 ۴- محتوا اسپم نباشد و بدون هیچ رباتی این محتوا ایجاد شده باشد.

 ۵- در محتوا از لینک استفاده شود.

۶- در محتوا از منبع استفاده و به آن ارجاع داده شود.

 الگوریتم پنگوئن

این الگوریتم همانند الگوریتم پاندا، تغییرات زیادی در نتایج جستجو داده و به روز رسانی های مختلفی برای این الگوریتم توسط گوگل ارائه می شود. تمرکز این الگوریتم روی لینک ها ، برچسب ها و روش های سئو منفی می باشد. برای جلوگیری از جریمه شدن توسط الگوریتم پنگوئن باید نکات زیر حتما رعایت گردد.

۱- از تبادل لینک اضافی و خرید آن خود داری شود

 ٢- دوری از برچسب های بیش از اندازه و انتخاب برچسب های متناسب با محتوا برای وبسایت

 ٣- دوری کردن از سئوی منفی

 الگوریتم مرغ مگس خوار

این الگوریتم تمرکز خود را روی جستجوهای کاربر گذاشته است تا نتایج بهتری را به ارمغان بیاورد و دلیل انتخاب این اسم ، بخاطر سرعت و دقت بالا این پرنده می باشد.

بطور کلی می توان گفت که این الگوریتم هوشمند برای رتبه بندی محتوا بر اساس درک بهتر از جستجو کاربر است و برخلاف دو الگوریتم پنگوئن و پاندا که برای ضد اسپم می باشند، این الگوریتم برای بهبود بخشیدن به نتایج جستجو کاربر عمل می کند و بهترین نتیجه جستجو را به ارمغان می آورد.

همان طور که حجم اطلاعات در اینترنت رو به افزایش است ، باید کلمات بیشتری را جستجو کرد تا به نتایج بهتر جستجو رسید ، بنابر این گوگل الگوریتم مرغ مگس خوار را پیاده سازی کرده است تا با گرفتن نتایج جستجو و کلمات کلیدی کاربر، نتایج مطلوب تری را به نمایش بگذارد.

برای بهره برداری از نتایج این الگوریتم ، وب مستران باید عنوان و کلمات کلیدی را طبق نیاز و جستجوهای کاربران انتخاب کنند تا به نتیجه بهتر برسند .

page Rank 

این الگوریتم محبوبیت سایت را نزد کاربران و سایت های دیگر نشان می دهد . امتیاز دهی این الگوریتم از عدد . تا ۱۰ است و هر چه این امتیاز به عدد ۱۰ نزدیکتر باشد، سایت نزد گوگل محبوب تر است . این الگوریتم توسط گوگل پشتیبانی می شود و همچنان در حال به روز رسانی است. معیار های زیادی برای ارتقاء rank سایت وجود دارد، که برای مثال می توان از تبادل لینک و تعدا بازدیدکنندگان سایت نام برد.

معرفی وبسایت به گوگل 

یکی از بخش های مهم در سئو این است که مطالب سایت در موتورهای جستجوگر index شود

به طور معمول دو روش برای ورود مطالب در داخل موتور جستجوگرها وجود دارد:

  1. a. ثبت شدن به مرور زمان :

در این روش هیچ اقدامی نباید انجام داد و گوگل به مرور زمان و با استفاده از روشهای شناسایی که دارد ، مطالب سایت را index می کند.

  1. b. ثبت سریع :

این عمل به دو روش صورت میگیرد :

 ۱) Index کردن تک صفحه در لینک زیر می توان صفحات و سایت را در گوگل index کرد.

https://www.google.com/webmasters/tools/submit-url

۲) ثبت در وب مستر گوگل (webmaster google)

گوگل بطور اتوماتیک مرحله index کردن را برعهده می گیرد و نیازی نیست که مطالب صفحه به صفحه index شوند. بلافاصله بعد از بروز شدن سایت، توسط sitemap به گوگل اطلاع رسانی می شود و صفحه نیز در گوگل index می شود.

از طریق لینک زیر می توان به این ویژگی گوگل دسترسی داشت :

https://www.google.com/webmasters/tools

۶- انتخاب دامنه و میزبانی

انتخاب دامین و هاست یک از مهمترین بخش های سئو است

  1. a. دامین (Domain)

انتخاب دامنه یکی از مهم ترین معیارها برای سئو می باشد، و تاثیر غیر مستقیم و بسیار بالایی در سئو و برند سازی دارد.

همین که اسم سایت ساده و جذاب باشد و کاربر پس از اولین ورود این نام را بخاطر بسپارد و مجددا وارد سایت شود ، تاثیر به سزایی بر سئو سایت می گذارد.

برای انتخاب دامین باید مراحل و موارد زیر را به دقت رعایت نمود :

  1. حیطه کاری سایت چیست؟

٢. انتخاب اسم کوتاه ، جذاب و بامعنی

 ٣. احتیاط در نوع انتخاب uk . co ، . co ، . ir ، . com

۴. استفاده از کلمات کلیدی در زمینه کاری

 .b میزبانی( HOST )

انتخاب هاست از دیگر نکاتی است که تاثیر مثبت در سئو می دارد. افکار اشتباه زیادی در انتخاب میزبانی وجود دارد. افکاری مانند این که اگر میزبانی در خارج از کشور ایران باشد، مورد توجه بیشتر روبات ها ( robots) قرار میگیرد در حالی که برای ربات ها (robots) ، دور یا نزدیک بودن سرور و حتی این که سرور در داخل یا خارج از کشور باشد اهمیتی ندارد . اما به دو دلیل زیز باید یک هاست یا میزبان خوب انتخاب کرد [۱۶]:

۱) آپ تایم (UPTIME)

یکی از معیارهای مهم این است که سایت همیشه در دسترس باشد و هیچ عدم دسترسی به کاربران ندهد. به این مسئله آپ تایم گویند.

۲) سرعت بارگذاری (load)

سرعت بارگذاری به configuration سرور بستگی دارد و این که روی چه Data Center ی قرار گیرد تا سرعت عالی داشته باشد.

و این دو مورد کاملا وابسته به میزبان است.

بهینه سازی سایت

اجرای یک استراتژی موثر و بلند مدت برای بازاریابی با موتورهای جستجو، بدون توجه به خود سایت اصولا بی معنی است. پی ریزی یک بنای مستحکم و قابل اتکا در خود سایت ضروری است. نوشتن متن و برنامه نویسی کل وب سایت نیز موجب بالا رفتن شانس دست یابی به رتبه های بالاتر در نتایج جستجو می شود. در واقع بهینه سازی سایت وسیله ای است برای کمک به مخاطبان که وب سایت را به سادگی بیابند.

در پیاده سازی استراتژی بلند مدت، سه مولفه اصلی در صفحه و کل سایت مورد توجه قرار دارد :

  1. a. مولفه متن : نحوه استفاده از متن مناسب با کلمات کلیدی
  2. b. مولفه لینک : استفاده درستی از لینک های داخلی و خارجی
  3. c. مولفه محبوبیت : میزان محبوبیت سایت

محتوا یکی از بحث های مهم سئو است و موتورهای جستجو، کلمات و عبارت های هر صفحه را بایگانی می کنند ، برای عملکرد بهتر باید کلمات مهم در مکان های مهم سایت قرار داده شود. بنابراین یکی از بخش های مهم ، محتوا است و بخش مهم تر از آن کلمات کلیدی است که باید روی آن تمرکز کرد و بگونه ای آنها را انتخاب نمود که با متن اصلی همخوانی داشته باشد. کلمات کلیدی باید شرایط زیر را داشته باشند :

  • کلمه پرطرفدار باشد
  • مربوط به موضوع اصلی سایت باشد.
  • کلمه کلیدی خیلی رقابتی استفاده نشود ( نباید از کلمات کلیدی یک وبسایت پرطرفدار استفاده کرد، در حالی که با موضوع اصلی سایت متفاوت است)

به طور کلی موتورهای جستجوگر مواردی را که کاربر مهم می داند، برای خود مهم می پندارند ، پس نحوه تولید محتوا و استفاده درست از کلمات کلیدی و تگ ها باید به درستی انجام شود تا برای کاربران مفید بوده و از این طریق موتورهای جستجوگر محتوا را به خوبی شناسایی کنند. در ادامه مولفه های مهم سایت بررسی می شوند.

Title

عنوان صفحه برای موتورهای جستجوگر و طراحان وب بسیار مهم است زیرا :

  • کاربران با دیدن عنوان صفحه در موتورهای جستجوگر، آن را مطالعه می کنند.
  • در رتبه بندی صفحات، بخشی از متن اصلی سایت در نظر گرفته می شود.
  • عنوان صفحه معرف سایت و فعالیت آن متن می باشد.

بنابراین نوشتن عنوان مناسب صفحه بخش مهمی است زیرا در عین حال که حاوی کلمات کلیدی است ، باید بتواند کاربران را به کلیک کردن و آمدن به سایت ترغیب کند و قرار دادن کلمات کلیدی در آن ممکن است به کسب رتبه بالاتری منجر شود.

وبمسترانی که کلمات کلیدی بسیاری دارند باید صفحات بسیاری نیز طراحی کنند و عنوان ها را با کلمات کلیدی متناسب با همان صفحه بنویسند. قرار دادن یک عنوان ثابت در تمام صفحات سایت کار اشتباهی است که بسیاری مرتکب آن می شوند. این کار تنها زمانی درست است که سایت تنها یک کلمه کلیدی داشته باشد.

  Meta tag

در سئو دو متا تگ بسیار مهم وجود دارد که یکی برای کلمات کلیدی (keyword) و دیگری برای توضیحات صفحه (description) است

Meta tag keywords .a

در این قسمت کلمات کلیدی صفحه قرار می گیرد، یعنی کلمات کلیدی که روی آن تمرکز شده است در قسمت content قرار می گیرد که این کلمات باید ارتباط زیادی با متون داخل سایت و فعالیت سایت داشته باشد.

<meta name=”keywords” content=”seo,learn seo, page rank”>

همانطور که مشخص است، کلمات کلیدی:

se, learn seo, page rank

هستند.

Meta tag description .b

تگ مهم دیگر، متا تگ description است که این تگ توضیحاتی در مورد صفحه می دهد و این توضیحات در قسمت جستجوی گوگل درج می شود.

  Tag H

استفاده مناسب و درست از این تگ به بهینه سازی وبسایت بسیار کمک میکند. جدول شماره یک مکان مناسب و بهترین تعداد تکرار هر یک از تگهای H را بیان میکند.

جدول ۱: مکان مناسب و بهترین تعداد تکرار برای تگ H

تگ عنوان – heading tagمکان مناسب استفادهبهترین تعداد بکار بردن
H1عنوان مقاله یا مطلب۱ بار
H2عناوین داخل مطلببین ۲ تا ۵ بار
H3زیر عنوان های داخل مطلبتا ۶ بار
H4عنوان برای منوها با عنوان نظراتبدون محدودیت
H5عنوان برای منوهای سایتبدون محدودیت
H6عنوان برای فوتر (footer) سایتبدون محدودیت

  Robots.txt

در حقیقت این فایل راهنمایی برای رباتها محسوب میشود تا بتوانند مکان های درست را جستجو و index کنند. وقتی روبات های موتور جستجوگر مانند گوگل و بینگ در سایت گشت و گذر می کنند، به فایل robots. txt مراجعه می کنند تا متوجه شوند که مجاز به ایندکس کردن کدام قسمت هستند. این فایل را در قسمت Root میزبانی یا همان Public _ html قرار می دهند و دستوراتی را در داخل این فایل درج میگردد [ ۲۱, ۲۲ ]، دستوراتی شامل :

۱) User-Agent: *

۲) Allow: /uploads/

۳) Disallow: /plugins/

۴) Disallow: /readme.html

بعضی از وبسایت ها مثل www . robotsgenerator . com در زمینه ایجاد فایل روباتس(Robots) فعالیت دارند.

htaccess

وظایف مهم زیر بر عهده htaccess. است:

۱- Redirect : انتقال دائمی یا موقت یک صفحه به صفحه دیگر

 ۲- داشتن یا نداشتن Wwww

 ٣- جلوگیری از لینک شکسته

 ۴- برای صفحات ۴۰۴

۵- برای فشرده سازی صفحات

http : / / beamuSup . com / generate – htaccess یکی از وبسایتهایی است که به ایجاد htaccess. برای دیگر وبسایت ها می پردازد.

ریدایرکت (Redirect)

برای خیلی از سایت ها اتفاق می افتد که صفحات جدیدی ایجاد می کنند و می خواهند صفحات قدیمی را به صفحات جدید انتقال دهند ، در حالیکه هیچ یک از بازدید کنندگان خود و لینک ثبت شده در داخل موتور جستجوگرها را از دست ندهند، این عمل به معنای ریدایرکت (Redirect) است . چندین روش برای ریدایرکت وجود دارد :

Meta –۱

Htaccess -2

۳- استفاده از قسمت ریدایرکت پنل میزبانی

بیشتر پنل های میزبانی قسمتی برای Ridirect دارند که با تغییر دادن آن ، بطور اتوماتیک در فایل htaccess. تغییرات درج می شود. ریدایرکت به دو طریق ۳۰۱ و ۳۰۲ انجام میشود. بین ریدایرکت ۳۰۱ و ۳۰۲ تفاوت هایی وجود دارد که تاثیر خیلی زیادی در سئو دارد:

۳۰۱ Redirect : برای انتقال بصورت دائم صفحه استفاده می شود و برای بهینه سازی سئو استفاده از آن پیشنهاد می شود.

۳۰۲ Redirect : برای انتقال موقت صفحه استفاده می شود.

البته ریدایرکت ۳۰۳ نیز وجود دارد که کاربرد چندانی ندارد و تاثیری در بهینه سازی سئو نمی گذارد.

 Mobile friendly

امروزه با پیشرفت دستگاهها و وسایلی که میتوانند به صفحات وب دسترسی پیدا کنند، وبسایت ها نیز باید به گونه ای طراحی و پیاده سازی شوند که بتوانند بر روی انواع دستگاهها بدون مشکل ظاهر شوند. هر چه یک وبسایت واکنش پذیرتر باشد میتواند همگی پذیر تر هم باشد، واکنشگرا (responsive) بودن به معنای mobile friendly هم هست. در کل وبسایت و وبلاگ را باید به گونه ای طراحی کرد که با انواع دستگاهها واکنش پذیر باشند [۲۵]

برای اطلاع از این که آیا سایت Mobile friendly است یا خیر، می توان از لینک زیر استفاده کرد :

https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly

 AMP

AMP یکی از پروژه های متن باز گوگل است که مخفف عبارت Accelerated Mobile Pages به معنی سرعت بخشیدن به صفحات موبایل است. این پروژه در حال حاضر در گوگل ، تویتر ، وردپرس ، دروپال و.. در حال استفاده است. این پروژه در سرعت بارگذاری (load ) متن صفحات وبسایت تاثیر چشم گیری دارد. در حقیقت هدف اصلی AMP سرعت بخشیدن به صفحات موبایل برای خواندن محتویات سایت است. تمرکز این پروژه برروی JS، CSS و cache است.

در وبسایت https : / / www . ampproject . org میتوان به کتابخانه و روش استفاده از این پرژه دسترسی حاصل کرد.

 link building

بک لینک ها باعث ایجاد لینک های ورودی به وبسایت میگردند. هر چه این بک لینک ها بیشتر باشد، محبوبیت سایت بیشتر خواهد بود. البته با وجود الگوریتم پنگوئن ، بک لینک غیر طبیعی نه تنها موجب محبوبیت وبسایت نمی شود ، بلکه موجب می شود تا وبسایت spam گردد.

a . بک لینک مفید :

بک لینک هایی که به صورت طبیعی توسط نویسنده مدیر سایت دیگری به یک وبسایت همراه با یک متن و عبارت مرتبط به آن وبسایت ایجاد شده باشد، بک لینک نامیده می شود. بنابراین این بک لینکی مفید است که بدون هیچ سئو منفی انجام شود. در بوجود آمدن بک لینک ها باید نکات زیر را رعایت کرد :

  • بک لینک ها نباید از سایت های اسپم باشد.
  • تعداد لینک های خروجی سایت بوجود آورنده بک لینک نباید زیاد باشد.
  • نباید سایت لینک دهنده با سایت مورد نظر از لحاظ ارتباط موضوعی خیلی متفاوت باشد.
  • محبوبیت سایت لینک دهنده از سایت مورد نظر بیشتر باشد.
  1. b. بک لینک مضر :

روزانه بسیاری از سایت های اسپم بوجود می آیند و میخواهند راه چند ساله را یک شب طی کنند و با خرید و دریافت لینک خارجی به سایت خود از نتایج آن بهره مند شود. به این ترتیب پنالیزمیشوند. اما واقعی هست که وبلاگ یا وبسایت بک لینکی دریافت می کند که کاملا به ضرر و اعتبار آن است. به طور مثال اگر بک لینک از یکی از سایتهای زیر باشد :

  • وب سایت های غیر اخلاقی با محتوای نامناسب و ناهنجار
  • وب سایت هایی با محتوا توهین آمیز و ناخوشایند
  • سایت های اسپم و فروشنده بک لینک
  • سایت های غیر مربوط

برای جلوگیری از این مشکل، استفاده از سایتی مانند :

https : / / monitorbacklinks . com می تواند بسیار موثر باشد.

وبسایت و محتوای آن باید به گونه ای باشد که به آن لینک داده شود و مورد حمایت و بحث و گفتگو کابران قرار گیرد. هرگاه ارائه سرویس سایت به خوبی و درستی انجام شود ، بک لینک مفید بدست خواهد آورد

 Sitemap

موتورهای جستجوگر از جمله گوگل، از نرم افزاری به نام روبات یا اسپایدر برای جمع آوری اطلاعات موجود در وب استفاده می کنند. آنها به محض اینکه سایتی را پیدا کنند ، متن صفحات را می خوانند و لینک ها را دنبال می کنند. همه مدیران سایت ها تلاش می کنند تا میزان مراجعه اسپایدر به سایت و زمان حضور آن در سایت خود را افزایش دهند. هرچه مراجعه عنکبوت به سایت بیشتر باشد، بهتر است. زیرا همواره از آخرین تغییرات اعمال شده در محتوای سایت با خبر می شود. یکی از عوامل مهمی که باعث می شود حضور یک روبات یا اسپایدر در یک سایت مفید واقع شود، sitemap یا همان نقشه سایت است . برای ایجاد یک نقشه سایت حرفه ای و مورد قبول موتورهای جستجوگر، علاوه بر بکارگیری افراد متخصص به این فن ، می توان از وبسایت زیر نیز کمک گرفت.

https://www.xml-sitemaps.com

 نتیجه گیری 

مهمترین نتیجه استفاده درست از تکنولوژی seo، قرار دادن صفحات سایت در نتایج اولیه موتورهای جستجو می باشد. در این مقاله ابتدا در مورد انواع Seo و اهمیت آن صحبت شد و انواع موتورهای جستجوگر و این که الگوریتم های موتورهای جستجوگر چه نوع تاثیری برنتایج جستجو دارند مورد بررسی قرار گرفت . ده مورد از روش ها و راهکارهایی که بر سئو تاثیر مثبت و منفی دارند، یک به یک بررسی شدند و در هر زمینه بهترین ابزارها جهت بهره گیری از این روش ها پیشنهاد شد و به نکات کلیدی هر راهکار اشاره شد.

امروزه تنها یک سایت و محتوا قادر به رقابت در نتایج جستجو نیست و این قدرت seo است که سایت ها را در نتایج جستجو بالا و پایین می کند، می توان گفت که سئو آینده روشنی دارد، زیرا خیلی از خریدها و جابجایی ها، معاملات و خلاصه هر عملیاتی در فضای مجازی با جستجو کردن و بررسی نتایج جستجو انجام می پذیرد و این تکنولوژی seo است که تاثیر بسزایی در این نتایج دارد و هر روزه این مبحث داغتر و بهای بیشتری به آن داده می شود [۳۰ , ۳۱]. در ادامه تحقیقات فعلی میتوان در مورد هر یک از راهکارهای موثر در سئو تحقیقات بیشتر و مفصل تری انجام داد که منجر به ارائه روش های کارآمد تری در این زمینه خواهد شد.